Wojna w Ukrainie stawia globalny outsourcing IT w trudnej sytuacji

Liderzy IT posiadający kontrakty na usługi w tym regionie pracują szybko, aby zminimalizować wpływ kryzysu na swoich partnerów i projekty, podczas gdy branża przygotowuje się na podwyżki cen i niedobór talentów na całym świecie.

Wojna w Ukrainie stawia globalny outsourcing IT w trudnej sytuacji

Thinkstock

Trwająca wojna w Ukrainie jest powodem do niepokoju również dla klientów outsourcingu IT, którzy mają swoje interesy w tym regionie, a także dla tych, którzy korzystają z globalnego rynku usług IT w ogóle.

Konflikt miał znaczący wpływ na ukraińską branżę outsourcingu IT, która rocznie eksportuje usługi IT o wartości 6,8 mld USD, co stanowi około 4% PKB, według danych stowarzyszenia branżowego IT Ukraine Association. Ukraina, wraz z sąsiednimi krajami, zatrudnia około połowy z 1,5 miliona specjalistów IT i usług biznesowych pracujących w Europie, według firmy Everest Group, zajmującej się badaniem usług IT i BPO.

Zobacz również:

  • Portugalia: prorosyjscy hakerzy wystawili w sieci na sprzedaż za 1 USD tysiące poufnych danych NATO
  • Sztuczna inteligencja pomoże ukraińskim saperom rozbrajać miny

„Trwający kryzys ukraińsko-rosyjski ma ogromny wpływ na ukraińską branżę usług IT. Dostawy nadal odbywają się z zachodnich części Ukrainy, ale są one bardzo ograniczone” - mówi Stanton Jones, dyrektor i główny analityk w firmie ISG, zajmującej się badaniami i doradztwem technologicznym. „Ponieważ większość usług IT wycofała się z Rosji, praca przeniosła się do okolicznych krajów, takich jak Polska i Rumunia”.

Eskalacja inwazji Rosji na Ukrainę również „może osłabić globalną pozycję regionu w perspektywie średnioterminowej” - mówi Nitish Mittal, partner w Everest Group.

W tym miejscu eksperci obserwujący sytuację w regionie wskazują na szereg reperkusji, które już mają miejsce lub mogą wystąpić w perspektywie krótko- i średnioterminowej, oraz doradzają liderom IT podjęcie odpowiednich działań w pozostałej części roku 2022 i później.

Zawirowania w kluczowym regionie outsourcingu IT

Branża usług informatycznych na Ukrainie i w otaczającym ją regionie odnotowała do tej pory szereg skutków, w tym zamknięcie działalności w strategicznych lokalizacjach. „Spośród trzech dużych centrów usług globalnych, Charków i Kijów są już oblężone, a Lwów przygotowuje się do ataku” - mówi Mittal, dodając, że działania wojenne tylko w tych miastach mają wpływ na 100 000 pracowników technologicznych.

Ponadto nastąpiła znaczna relokacja talentów wśród setek tysięcy specjalistów z branży IT na Ukrainie. Jednocześnie rośnie izolacja gospodarcza, a coraz więcej kupujących i dostawców wycofuje się z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Prowadzi to do nadmiaru talentów i infrastruktury, mówi Mittal, a także problemów prawnych dla firm świadczących usługi IT w tym regionie.

W ostatnich latach region Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) stał się cennym ośrodkiem usług technologicznych ze względu na dużą pulę talentów, umiarkowane koszty i sprzyjające otoczenie biznesowe. Jednak wśród klientów korzystających z outsourcingu IT rośnie niepewność co do długoterminowej stabilności regionu w zakresie usług informatycznych.

„Nabywcy technologii zaczęli wyczuwać i wyrażać obawy związane z potencjalnym rozszerzeniem się wojny poza obecnie dotknięte regiony - Ukrainę, Białoruś i Rosję - na sąsiednie kraje, zwłaszcza te, które są członkami NATO” - mówi Mittal. „To prawdopodobnie spowoduje obawę przed utrzymaniem lub rozszerzeniem usług w regionie Europy Środkowo-Wschodniej”.

Co mogą zrobić - i czego oczekują - klienci outsourcingu

Bezpośrednią troską dostawców i nabywców usług outsourcingu IT jest zapewnienie bezpieczeństwa swoim pracownikom i partnerom w regionie oraz zminimalizowanie zakłóceń w świadczeniu usług. Jak mówi Mittal, firmy świadczące usługi informatyczne doskonale radzą sobie z przenoszeniem prac, których dotyczy problem, do innych lokalizacji w regionie lub poza nim.

Klienci korzystający z usług outsourcingu IT mogą podjąć szereg działań w najbliższej i średniej perspektywie czasowej, aby poradzić sobie z wpływem kryzysu na ich działalność oraz na ich partnerów. „W tej chwili radzimy organizacjom IT, aby skupiły się na ocenie ryzyka geopolitycznego/lokalizacyjnego związanego z decyzjami o sourcingu” - mówi Jones. „Organizacje IT muszą ściśle współpracować z obecnymi dostawcami, aby zapewnić możliwość przeniesienia pracy do alternatywnych lokalizacji w Europie Wschodniej. Jeśli konflikt przeciągnie się na miesiące lub dłużej, zmusi to niektóre organizacje do znalezienia alternatywnych miejsc dostaw, prawdopodobnie w Indiach”.

W ciągu najbliższych sześciu miesięcy klienci korzystający z outsourcingu IT powinni skupić się na wspieraniu zespołów swoich dostawców, np. poprzez złagodzenie umów dotyczących poziomu usług. „To coś więcej niż kryzys biznesowy” - mówi Mittal. „Empatia jest kluczem”. Ważne będzie również monitorowanie bezpieczeństwa cybernetycznego, zwłaszcza bezpieczeństwa danych, ponieważ zagrożenie związane z tym konfliktem wykracza poza granice fizyczne.

W dłuższej perspektywie klienci korzystający z outsourcingu IT powinni przygotować się na wzrost cen. „Nie zaobserwowaliśmy jeszcze presji cenowej związanej konkretnie z tym kryzysem” - zauważa Mittal, ale przewiduje się, że niedobór talentów, szczególnie w zakresie umiejętności nowej generacji - chmury, bezpieczeństwa cybernetycznego, sztucznej inteligencji i danych - oraz inne czynniki inflacyjne spowodują wzrost kosztów outsourcingu. Według ISG, stawki za kontrakty typu „czas i materiały” oraz kontrakty oparte na projektach już wzrosły o 4-7% w czwartym kwartale 2021 r., chociaż ceny usług zarządzanych utrzymują się na stałym poziomie.

„Konflikt na Ukrainie będzie wywierał jeszcze większą presję na dostawców, aby znaleźli i zatrzymali największe talenty, zwłaszcza w obszarach wysokiej klasy, takich jak inżynieria oprogramowania, w której Ukraina jest najlepsza” - mówi Jones. Jeśli konflikt w tym regionie będzie długotrwały i przeciągający się, dodaje Mittal, „ceny za dostawy z innych lokalizacji - Indii, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Łacińskiej - powinny wzrosnąć w ciągu najbliższych czterech do sześciu miesięcy.

Nabywcy usług IT będą również chcieli zweryfikować swoje portfele sourcingowe i ryzyko koncentracji geograficznej oraz ponownie ocenić inne centra talentów w tym regionie, takie jak Polska, Rumunia i Węgry” - mówi Mittal.

Ponowne przeanalizowanie strategii outsourcingu

Wnioski - i działania, które należy podjąć - płyną nawet dla działów IT przedsiębiorstw, które nie współpracują bezpośrednio z dostawcami usług outsourcingu IT na Ukrainie, w Rosji i krajach sąsiednich.

„Wszystkie organizacje powinny nieustannie analizować i wzmacniać swoje plany ciągłości działania oraz wdrażać ocenę i monitorowanie ryzyka ze strony podmiotów zewnętrznych, dbając jednocześnie o wysoki poziom higieny i świadomości w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego” - mówi Jones.

Mogą oni również przygotować się na potencjalnie zwiększoną konkurencję o umiejętności w alternatywnych lokalizacjach dostaw w Indiach, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. „Kluczowe będzie szybkie działanie” – twierdzi Mittal.

Kryzys powinien również zachęcić wszystkich liderów IT do ponownego przeanalizowania strategii w zakresie usług informatycznych i zaopatrzenia, aby zapewnić większą sprawność i elastyczność w reagowaniu na wydarzenia na świecie. "Wczesna gotowość w ciągu ostatnich dwóch lat pomogła przedsiębiorstwom przemyśleć strategię lokalizacji i świadczenia usług” - mówi Mittal. „W pewnym sensie rynek już wcześniej przygotowywał się na taki kryzys, ponieważ modele pozyskiwania talentów były bardziej elastyczne”.

Kluczowe znaczenie miała większa współpraca i przejrzystość w relacjach z dostawcami. „Zauważyliśmy, że nabywcy i dostawcy naprawdę współpracują - wykraczając poza ramy umowy - w celu zminimalizowania skutków tego kryzysu, oferując dostęp do zasobów związanych ze zdrowiem psychicznym i społecznością pracownikom zmagającym się z podwójnym wpływem pandemii i kryzysu humanitarnego, zachowując większą elastyczność w celu ograniczenia ryzyka i przyjmując nowe podejścia w zakresie ciągłości biznesowej w miarę rozwoju sytuacji” - mówi Mittal.

„Sektor IT na Ukrainie wykazał się niezwykłą odpornością, ponieważ w zachodniej części kraju nadal trwają dostawy” - dodaje Jones. „Firmy informatyczne nadal zapewniają nadzwyczajny poziom wsparcia i pomocy pracownikom i ich rodzinom”.

Źródło: CIO

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200