Wirtualna rzeczywistość dla PC

Firma Autodesk, twórca popularnego pakietu dla wspomagania projektowania AutoCAD, zadebiutowała 4 lata temu w innej dziedzinie prezentując program 3D Studio, służący do modelowania i animacji komputerowej. Jego czwarta wersja zawiera wiele nowych, prostych w działaniu, skutecznych a jednocześnie mocno zaawansowanych narzędzi dla animacji komputerowych obiektów.

Firma Autodesk, twórca popularnego pakietu dla wspomagania projektowania AutoCAD, zadebiutowała 4 lata temu w innej dziedzinie prezentując program 3D Studio, służący do modelowania i animacji komputerowej. Jego czwarta wersja zawiera wiele nowych, prostych w działaniu, skutecznych a jednocześnie mocno zaawansowanych narzędzi dla animacji komputerowych obiektów.

Dzięki 3D Studio na komputerach klasy PC można nie tylko tworzyć animacje komputerowe, ale nawet produkować sekwencje wideo dla telewizji, projektować i realizować gry komputerowe, generować wideoklipy dla celów reklamowych czy dla komputerowej symulacji, budować obiekty architektoniczne w wirtualnej rzeczywistości, tworzyć dzieła sztuki komputerowej. Program jest często stosowany m.in. przez agencje reklamowe, stacje telewizyjne czy biura architektoniczne. 3D Studio jest też programem tanim w porównaniu do profesjonalnych programów do animacji i renderingu pracujących na stacjach roboczych.

Pakiet wymaga komputera wyposażonego w procesor 386 lub wyżej z systemem MS DOS 3.3, 8 MB RAM, 20 MB na dysku twardym, monitora SVGA oraz myszy.

Moduły 3D Studio R4

Program 3D Studio składa się z pięciu modułów. Są to:

2D Shaper - moduł pozwalający na wykonywanie dwuwymiarowych rysunków i napisów. Potrafi zamieniać wiele połączonych odcinków w linie krzywe, modyfikować skale, łączyć między sobą wierzchołki wielokątów.

3D Lofter - umożliwia import dwuwymiarowych rysunków opracowanych przez moduł 2D Shaper i ich modelowanie przestrzenne.

Material Editor - edytor określający kolor, przezroczystość, teksturę, refleksyjność materiałów, z których budujemy obiekty animacji.

3D Editor - jest prawdziwym atelier artystycznym. Program stosuje ten moduł do aranżacji pojedynczej klatki sekwencji wideo, wykorzystując w tym celu m.in. światłocień i perspektywę, modele utworzone przez 3D Lofter lub proste bryły geometryczne także jak kula, czy prostopadłościan. Obiekty te można umieścić w dowolnym miejscu, zaaranżować odpowiednie oświetlenie, zmienić umiejscowienie "kamery". Poszczególnym obiektom można przypisać dowolny (opracowany przez Material Editor) materiał o różnej teksturze czy kolorystyce powierzchni. Narzędzie Match Perspective pozwala na wkomponowanie utworzonego obiektu w sfotografowane tło przez dopasowanie się do perspektywy wykorzystywanego zdjęcia. Jest to narzędzie szczególnie ważne dla zastosowań związanych z architekturą.

Keyframer - moduł programowania animacji. Użytkownik modułu Keyframer zaznacza jedynie początek i koniec ruchu zaś program buduje samodzielnie klatki pośrednie. Twórca przez cały czas przygotowywania animacji ma możliwość ingerowania w jej przebieg, podglądania poszczególnych klatek (Fast Preview może wykorzystywać uproszczony rendering) lub płynności przebiegu animacji. Obok klasycznych narzędzi (ruch, obrót, zmiana skali) Keyframer umożliwia płynne przekształcenia obiektów podobnych (morfizm). Rendering gotowych scen, opacowanych pod kontrolą Keyframer można dalej zapisać, klatka po klatce na taśmie współpracującego z komputerem magnetowidu lub na nośnikach pamięci masowej. Jednym z wyjątkowo udanych narzędzi tego modułu jest Inverse Kinematics. Pozwala ono łączyć między sobą elementy animacji w hierarchiczną strukturę, dzięki której można np. przesunąć na ekranie palec animowanego obiektu aby ruch ten spowodował odpowiednie przesunięcie się jego przedramienia i całej ręki.

Program 3D Studio 4R współpracuje z większością plików o formatach wykorzystywanych przez DOS, Windows, Mac - takich jak TGA, TIF, BMP, PCT, FLS/FLI. Wersja czwarta programu jest wielokrotnie szybsza od swojej poprzedniczki.

3D Studio jest programem dość trudnym, szczególnie dla początkujących adeptów projektowania przestrzennego. Nagrodą za cierpliwą naukę obsługi pakietu są wyjątkowo duże możliwości jakie oferuje on swoim użytkownikom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200