Wirtualizacja i chmura - kolejny etap ewolucji

Cloud computing, czyli przyszłość systemów IT

Nie tylko analitycy zgodnie przewidują, że jednym z najważniejszych kierunków rozwoju systemów informatycznych będą usługi zdalnego dostarczania aplikacji, mocy obliczeniowej i pamięci masowej przy wykorzystaniu modelu cloud computing, czyli przetwarzania w chmurze. Ostatnio wyraźnie widać duży wzrost podaży usług świadczonych w chmurze, które są oferowane zarówno przez międzynarodowe koncerny, jak i mniejsze lokalne firmy. Jednocześnie widać, że zainteresowanie firm takimi usługami bardzo szybko rośnie.

Na przykład z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez KPMG wśród dyrektorów ok. 800 firm z całego świata wynika, że ok. 81% przedsiębiorstw już wdrożyło lub ocenia oferty i planuje wykorzystanie systemu cloud (chmury prywatnej lub publicznej). Jedynie mniej niż 10% deklaruje, że nie ma żadnych planów dotyczących potencjalnego ich zastosowania. Jednocześnie, według informacji zebranych przez KPMG, 41% z przedsiębiorstw korzysta lub planuje wykorzystać chmurę prywatną, a blisko 30% - chmurę publiczną.

Zobacz również:

  • 5 priorytetów, które obniżają koszty chmury i usprawniają operacje IT
  • Nvidia odtworzyła całą planetę. Teraz wykorzysta jej cyfrowego bliźniaka do dokładnego prognozowania pogody

"Najwięcej obaw, ale zdecydowanie mniej niż jeszcze dwa lata temu, budzi bezpieczeństwo. 42% ankietowanych dyrektorów firm wciąż uważa je za największy problem hamujący wdrażanie cloud computing, ale jego znaczenie bardzo szybko maleje i można oczekiwać, że już wkrótce bezpieczeństwo przestanie budzić tyle kontrowersji" - mówi Rick Wright z KPMG, stojący na czele tzw. Global Cloud Enablement Initiative.

Przymiarki do chmury

W odróżnieniu na przykład od wirtualizacji - cloud computing, jak podkreślają niektórzy specjaliści, nie jest jakąś nową technologią, a tylko nową metodą dostarczania infrastruktury IT, aplikacji, mocy obliczeniowej lub pamięci masowej w formie usługi.

Jest to praktyczna realizacja znanej od lat 60. koncepcji współdzielenia zasobów IT, określanej jako model ASP (Application Service Provider), która umożliwia uzyskanie korzyści ekonomicznych, dzięki wykorzystaniu efektu skali, i z reguły pozwala na dostęp do zasobów i aplikacji niezależnie od czasu i miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Wraz z rozwojem internetu i szerokopasmowych łączy dostępowych, możliwości udostępniania danych i aplikacji za pośrednictwem sieci WAN - są nieporównywalnie większe niż przed laty. A rozwój masowego rynku usług powoduje, że realne koszty inwestycji i utrzymania systemów IT mogą być znacznie niższe niż obecnie. Dodatkową i ważną zaletą może być zyskujący popularność nowy model biznesowy, w którym użytkownik płaci tylko za to co rzeczywiście wykorzystuje - np. moc przetwarzania, pojemność pamięci masowej lub parametry centrum danych oferowanego jako usługa.

Podstawowe bariery, hamujące popyt na usługi, w znacznym stopniu wynikają z przyzwyczajeń do klasycznych, dobrze znanych modeli systemów IT. Na przykład brak prawa własności do oprogramowania i konieczność systematycznego regulowania należności za usługi powodują niepewność, a własne centrum danych z zakupionymi "na zawsze" licencjami na oprogramowanie - daje poczucie stabilności. Pojawiają się też wątpliwości dotyczące niezawodności i dostępności usług, a także poziomu bezpieczeństwa danych, zapewnianego przez usługodawcę.

Adam Wygodny

Senior Business Development Manager, Siemens Enterprise Communications

Model Cloud Computing nie jest czymś nowym dla przedsiębiorstw. Od wielu lat firmy korzystają w ten sposób np. z dostawy energii elektrycznej, wody czy dostępu do internetu. Przedsiębiorstwa nie zastanawiają się, jaka platforma technologiczna za tym stoi. Potrzebują rozwiązania rozliczanego za efektywnie wykorzystane zasoby. Są zainteresowane uzyskaniem dostępu do zasobów w sposób możliwie prosty, szybki i tani, bez zgłębiania, jak powstała usługa. Firmy nie chcą budować tych zasobów wewnątrz własnej organizacji, potrzebują jedynie gwarancji dostępności rozwiązania i możliwości łatwej jego rozbudowy w miarę rozwoju przedsiębiorstwa. Tak jak oczekują, że wkładając wtyczkę do gniazdka elektrycznego otrzymają energię, a gdy będą potrzebowały więcej energii, w prosty sposób podłączą się do kolejnego gniazdka.

Z analiz Gartnera oraz Deloitte wynika, iż w 2013 roku przychody ze sprzedaży CRM w chmurze przekroczą 4 mld USD, systemów ERP 1,97 mld USD, a systemów do komunikacji i pracy grupowej około 5 mld USD. Dynamiczny rozwój tych sektorów jest konsekwencją oczekiwań klientów biznesowych. Rozproszona struktura zespołów projektowych, praca mobilna i obniżenie kosztów podróży służbowych powodują, że rozwiązania zunifikowanej komunikacji i pracy grupowej efektywnie wspierają biznes. W wielu przypadkach w pierwszej fazie firmy oczekują jedynie platformy komunikacyjnej. W ramach rozwiązań Cloud Computing otrzymują funkcjonalność skrojoną na konkretną potrzebę. Gdy w przyszłości pojawi się potrzeba dodania kolejnych użytkowników i rozbudowania funkcjonalności o zunifikowaną komunikację i pracę grupową, w łatwy sposób można rozszerzyć usługę Cloud bez konieczności inwestowania w nowe platformy i poświęcania czasu na implementację.

Usługi Cloud Computing rozwijają się razem z przedsiębiorstwem. Optymalizują wykorzystanie zasobów telekomunikacyjnych i uwalniają kapitał na inwestycje. Rozwiązania w "Chmurze" wielokrotnie tworzą przewagę konkurencyjną w działalności biznesowej klientów.


TOP 200