Wiosenne nadzieje rynku

W tym roku na CeBIT mniej było wszystkiego, co na targach istotne - wystawców, powierzchni ekspozycyjnej i zwiedzających.

W tym roku na CeBIT mniej było wszystkiego, co na targach istotne - wystawców, powierzchni ekspozycyjnej i zwiedzających.

CeBIT 2002 umownie podzielono na trzy grupy tematyczne: IT, telekomunikację i rozwiązania dla Internetu. Stali bywalcy targów musieli się jednak w tym roku sporo natrudzić, by znaleźć firmy, do których dotychczas trafiali z zamkniętymi oczami. Organizatorzy inaczej rozlokowali wystawców, przenieśli w inne miejsca wiele pawilonów tematycznych. Z kolei na nic zdały się poszukiwania takich firm, jak Computer Associates, Siebel Systems i Oracle, wystawcy ci bowiem po raz pierwszy wycofali się z udziału w CeBIT. Po raz pierwszy od wielu lat spadła też liczba firm uczestniczących w targach.

Wszechobecna telekomunikacja

Gdyby oceniać dorobek koncernów telekomunikacyjnych na podstawie oferty prezentowanej w Hanowerze, należałoby uznać, że składają się na niego wyłącznie rozwiązania UMTS i GPRS, a najważniejszym z segmentów rynku są telefony multimedialne. Kolorowe wyświetlacze aparatów, wbudowane kamery pozwalające na przesyłanie SMS-ów ze zdjęciami, animacjami i dźwiękami (tzw. EMS lub MMS), wbudowane odtwarzacze MP3, atrakcyjne kształty obudów - wszystko to ma zachęcić potencjalnych klientów do zakupu nowych modeli. W tym roku producentom wyraźnie chodziło o rozbudzenie apetytów na telefonię trzeciej generacji.

Nieśmiało pojawiają się pierwsze pomysły na wykorzystanie UMTS. Pod-czas CeBIT-u zainaugurowano inicjatywę PayCircle, firmowaną przez HP, Lucent, Oracle"a, Siemensa i Suna, zakładającą stworzenie otwartej platformy, umożliwiającej realizację płatności za pomocą telefonów komórkowych, a jednocześnie udostępniającej funkcje billingowe i interfejsy do innych systemów płatniczych.

Ofertę rozwiązań dla operatorów i użytkowników korporacyjnych zdominowały rozwiązania integrujące transmisję głosu i danych. Poza operatorskimi rozwiązaniami sieci następnej generacji (NGN) prezentowano również rozwiązania VoIP przeznaczone dla firm. Producenci starają się dopasować swoją ofertę do aktualnej sytuacji rynkowej. Priorytetowo jest traktowana możliwość integracji nowych rozwiązań z istniejącą infrastrukturą telekomunikacyjną.

Sieci bezprzewodowe

Jak pokazują dotychczasowe wyniki sprzedaży, najpopularniejszą techno- logią sieci bezprzewodowych jest... Blue-tooth. Głównym jej promotorem są oczywiście producenci telefonów komórkowych. Według firmy analitycznej Cahners In-Stat Group, w 2001 r. sprzedano 13 mln urządzeń wyposażo- nych w chipset Bluetooth. Prognozy mówią, że w 2006 r. zostanie sprzedanych ok. 780 mln urządzeń z Bluetooth.

Technologią, która już uporała się z "problemami wieku niemowlęcego", zyskując akceptację klientów, jest IEEE 802.11b - bezprzewodowy Ethernet o przepustowości do 11 Mb/s. Na targach CeBIT były prezentowane rozwiązania, dzięki którym istnieje możliwość rozszerzenia zakresu zastosowań technologii bezprzewodowej. Przykładowo, firma BlueSign demonstrowała system Miranda, umożliwiający billing wykorzystania bezprzewodowego Ethernetu, zarządzanie transmisją danych w zależności od priorytetu przyznanego użytkownikom i przyjętego sposobu rozliczania ich itd. Rozwiązanie to jest przeznaczone m.in. dla internetowych kawiarni, hoteli i firm, w których konieczne jest kontrolowanie bezprzewodowego dostępu do Internetu.

Popularyzacji IEEE 802.11b sprzyja spadek cen. Jak podaje organizacja Wireless Ethernet Compatibility Alliance (WECA), cena urządzeń bezprzewodowych jest obecnie prawie o połowę niższa niż przed rokiem.

W Hanowerze prezentowano również pierwsze sieci budowane w technolo- gii IEEE 802.11, oferujące przepustowość 54 Mb/s (przedstawiały je Intel i Proxim). Urządzeń tych nie można jednak używać w Europie, ponieważ są niezgodne z obowiązującymi tu normami. Standard ten musi być odpowiednio zmodyfikowany, zanim będzie mógł być wykorzystywany na Starym Kontynencie. Jego europejską odmianą ma być opracowywana właśnie specyfikacja IEEE 802.11h, ale pierwsze działające zgodnie z nią urządzenia trafią na rynek najwcześniej w III kwartale br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200