Wiosenne nadzieje rynku

Cyfrowa rzeczywistość

CeBIT to przede wszystkim targi konsumenckie. Przykłady realizacji promowanej przez Microsoft idei Digital Lifestyle zwiedzający spotykali praktycznie na każdym kroku. Rolę tradycyjnych PC ogranicza się do domowych serwerów, a uwagę producenci koncentrują na przenośnych urządzeniach klienckich: palmtopach, inteligentnych telefonach itp. Dedykowane urządzenia, działające jako internetowe przystawki telewizyjne, posiadają możliwości PC.

Na targach pojawiły się prototypy urządzeń, oparte na opracowanej przez Microsoft i ogłoszonej w styczniu br. platformie Mira. Idea Microsoftu zakłada stworzenie domowych przenośnych klientów, komunikujących się bezprzewodowo z centralnym komputerem podłączonym do Internetu. Urządzenie Mira to monitor LCD z ekranem dotykowym, wyposażony we własne akumulatory, kartę 802.11b i kilka przycisków. W zależności od konfiguracji urządze-nie może mieć bezprzewodową klawiaturę lub być obsługiwane palcem bądź rysikiem. Komunikacja z komputerem odbywa się za pomocą protokołu Microsoft RDP (sesja terminalowa), umożliwiającego nieprzerwaną 4-6-godzinną pracę bez konieczności doładowywania akumulatora.

Na targach pierwsze modele takich komputerów z ekranem o przekątnej 10 i 15" znalazły się w ofercie firm Philips i Tatung. Przedstawiciele Tatunga zademonstrowali nawet model we wzmocnionej i wodoodpornej obudowie, przeznaczony do pracy np. w łazience lub ogrodzie. Według zapewnień Micro- softu, pierwsze urządzenia Mira powinny pojawić się na rynku pod koniec tego roku w cenie ok. 400 USD.

Biometria w natarciu

Problematyka seminariów i spotkań w większości dotyczyła: bezpieczeństwa systemów informatycznych, zabezpieczania danych i metod obrony zarówno przed atakami terrorystycznymi, jak i działaniami hakerów. Rozwiązaniom z zakresu bezpieczeństwa poświęcono oddzielny pawilon "IT Security & Card Technology", w którym ok. 300 firm prezentowało swoje oferty.

W trakcie seminariów towarzyszących CeBIT-owi przedstawiono m.in. nowy standard programistyczny BioAPI, który ma umożliwić łatwiejszą integrację rozwiązań biometrycznych z systemami informatycznymi. Dyskutowano również nad problematyką stosowania jak najmniej "inwazyjnych" metod identyfikacji osób (dotychczas za takie uważano weryfikację tożsamości na podstawie głosu i odcisków palców). W tej dziedzinie postępu dokonała amerykańska firma Visionics, której system identyfikuje ludzi na podstawie obrazu twarzy. Jej rozwiązanie jest pilotażowo wdrażane na bostońskim lotnisku Logan, gdzie ma być wykorzystywane do wychwytywania z tłumu pasażerów osób znajdujących się w kartotekach policyjnych i wywiadowczych.


TOP 200