Windows 95 - przed premierą

Za kilka dni (24.08.95) odbędzie się oficjalna premiera systemu operacyjnego Windows 95. Microsoft szeroko udostępniając wersje beta, a następnie tzw. wersję Preview, umożliwił wielu użytkownikom zapoznanie się z tym nowym produktem. Nowy 32-bitowy system zasługuje na uwagę - stanowi on nową jakość zastępując dotychczasowe systemy DOS/Windows i oferując wiele nowych funkcji i możliwości, których podsumowanie zaprezentowano poniżej. Wersje beta nie pozwalają na pełną ocenę, zwłaszcza stabilności działania programu, pozwalają jednak na dość dobre zapoznanie się z tym co będzie oferował produkt po wprowadzeniu na rynek.

Za kilka dni (24.08.95) odbędzie się oficjalna premiera systemu operacyjnego Windows 95. Microsoft szeroko udostępniając wersje beta, a następnie tzw. wersję Preview, umożliwił wielu użytkownikom zapoznanie się z tym nowym produktem. Nowy 32-bitowy system zasługuje na uwagę - stanowi on nową jakość zastępując dotychczasowe systemy DOS/Windows i oferując wiele nowych funkcji i możliwości, których podsumowanie zaprezentowano poniżej. Wersje beta nie pozwalają na pełną ocenę, zwłaszcza stabilności działania programu, pozwalają jednak na dość dobre zapoznanie się z tym co będzie oferował produkt po wprowadzeniu na rynek.

Po włączeniu komputera z zainstalowanym systemem Windows 95 zaczyna pracę program ładujący. Na ekranie monitora pojawiają się napisy zgłaszające kartę graficzną, przedstawia się BIOS a w chwilę później cały ekran przełącza się w tryb graficzny. Na tle usianego białymi chmurkami nieba ukazuje się logo Windows 95 w formie powiewającej na wietrze chorągiewki-okna. Po paru sekundach na jednolitej fakturze powierzchni ekranu widocznych jest kilka obiektów graficznych (ikon). Nowy system operacyjny firmy Microsoft, załadował się do pamięci operacyjnej bez pośrednictwa systemu DOS i wydania rytualnego polecenia WIN.

Od tradycyjnej powierzchni roboczej Windows 3.1 nowy "desktop" różni się widocznym na samym dole ekranu i rozciągniętym na całą jego szerokość paskiem zadań (Taskbar) z wyróżnionym polem Start. Po "trąceniu" kursorem myszy przycisku Start na ekranie ukazuje się cały system menu wejściowych - jedno z pól prowadzi do uruchomienia graficznej emulacji DOS. Możliwy jest również dostęp do szybkiego, znakowego DOS - po wyłączeniu Windows.

Zarówno układ menu, treści wejść do dalszych jego rozgałęzień jak i rodzaj ikon dostępnych w każdej chwili na powierzchni roboczej może być dopasowany do indywidualnych potrzeb. Nowy interfejs komunikacji z użytkownikiem jest zdaniem jego twórców na tyle udany, że w dalszych planach Microsoft zamierza dołączyć go nawet do nowszych wersji Windows NT.

Brak systemu operacyjnego DOS przy uruchamianiu "nowych" Windows oraz intuicyjny interfejs zbudowany zarówno w oparciu o ikony jak i o system rozwijających się jeden za drugim menu to dwie najbardziej rzucające się w oczy cechy nowego produktu Microsoft. Nowości jest jednak więcej.

Dwa w jednym - system 16- i 32-bitowy

System operacyjny DOS jest już od dawna przysłowiową kulą u nogi dla uzyskania pełnych możliwości komputerów wyposażonych w procesory firmy Intel. W szczególności dotyczy to m.in. ograniczonej wielkości pamięci operacyjnej oraz mechanizmu współpracy kilku programów umieszczonych jednocześnie w pamięci operacyjnej i korzystających z jednej przestrzeni adresowej. Ta sytuacja pozwala błędnie działającemu programowi na zmianę zawartości kodu i danych swoich sąsiadów (w tym także kodu systemu operacyjnego) co w konsekwencji powoduje zwykle zawieszenie pracy całego systemu. Ta sama uwaga dotyczy pracy w środowisku Windows 3.1 - nie jest ono samo w sobie systemem operacyjnym i często korzysta w swej pracy z niczym nie chronionych sterowników DOS pracujących w trybie rzeczywistym (real mode).

Nie jest już tak łatwo zawiesić pracę Windows 95. Jest to w pełni samodzielny 32- (a częściowo i 16-bitowy) system operacyjny, który pozwala na bezpieczną pracę w trybie z ochroną pamięci (osobna przestrzeń adresowa) wielu jednocześnie pracujących aplikacji. Dla aplikacji 32-bitowych nie jest to, jak w przypadku Windows 3.1 praca wielozadaniowa kooperacyjna (cooperative multitasking) a wielozadaniowość z wywłaszczeniem (preeeptive multitasking). Pozwala to na obsługę wielu wątków należących do jednej aplikacji (multithreading).

W obrębie jednej aplikacji wielowątkowość dotyczy zwykle jednego wątku komunikacji z użytkownikiem i kilku wątków roboczych. Przykładem może być korzystanie z 32-bitowego edytora tekstu. Jeden z wątków może reagować na naciśnięcia klawiszy na klawiaturze, drugi może w tym samym czasie sprawdzać zadany tekst według wbudowanego słownika a trzeci zarządza drukowaniem dokumentu na drukarce.

Podział czasu pracy procesora na małe odcinki i przydzielanie każdemu z wątków kolejnej porcji tego czasu powoduje w efekcie złudzenie pracy równoczesnie wykonywanych różnych części jednego programu.

Aby najprościej stwierdzić, że system 32-bitowy pozwala na pracę w trybie wielozadaniowym ze wstępnym wywłaszczaniem wystarczy formatować dyskietkę (*) (32-bitowy sterownik napędu FDD) i czekając na wynik tego zadania uruchomić którąś z gier (Microsoft dostarcza wraz z systemem spory zestaw różnych gier) - użytkownik pracuje tak jakby miał do dyspozycji dwa wirtualne komputery. W jednym z okien migają procenty sformatowanej powierzchni, a w drugim np. szaleją odbijające się od ścian piłeczki. Warto dodać, że Microsoft dostarczył wraz ze swoim systemem bogaty komplet 32-bitowych sterowników do FDD, HDD, PCMCIA, adapterów wideo, dla drukowania itp.


TOP 200