Windows 10 SDK – jakie nowości?

Microsoft, wcześniej niż oczekiwano, opublikował zestaw narzędzi programistycznych dla Microsoft Windows 10, który zawiera wiele niespodzianek zarówno dla programistów, jak i użytkowników.

Prezentacja nowej wersji Windows 10 SDK miała mieć miejsce na konferencji Microsoft Build Developer Conference, która odbędzie się w kwietniu bieżącego roku. Microsoft zaskoczył jednak wszystkich publikacją nowego SDK (Software Development Kit) oraz Visual Studio Tools dla Windows 10 już w poniedziałek 23 marca 2015.

Microsoft stworzył ważne narzędzia, niezbędne do budowy Windows Apps. Wszystkie terminy używane do niedawna określające aplikacje (Metro Apps, Modern Apps, Universal Apps, Windows 8 Apps, Windows Store) aktualnie określane są jedną nazwą Windows Apps. W opracowaniach i dokumentacji Microsoft znajdziemy jednak odwołania do wszystkich wcześniej wykorzystywanych terminów.

Zobacz również:

Aby zrozumieć zalety nowych narzędzi Windows 10 SDK, warto przyjrzeć się głównym tezom prezentacji Kavina Gallo – związanego z Windows Developer Platform w Microsoft – przedstawionej na Mobile World Congress. Gallo wyjaśnił w jaki sposób Microsoft zrealizował możliwość uruchamiania danej aplikacji na różnych wersjach Windows. Dodatkowo prezentacja wskazuje jak powiązać różne produkty programistyczne oraz połączyć w ramach jednego interfejsu API. Konwergencja przeprowadzona w ten sposób, pozwala daną aplikację uruchamiać na różnych urządzeniach Windows – telefonach, tabletach, komputerach przenośnych, PC, czy nawet konsoli XBOX. Wszystkie wskazane urządzenia uzyskają dostęp przez jeden sklep, służący do pobierania aplikacji, dystrybucji i aktualizacji. Poprzez API - przeznaczone dla określonej rodziny urządzeń - uniwersalna platforma pozwoli w łatwy sposób osiągnąć funkcjonalność kompatybilności aplikacji dla różnych urządzeń, bez potrzeby wykorzystywania niezależnych kompilatorów.

Główne zalety nowego SDK

Nowa platforma programistyczna Windows pozwala osiągnąć bardzo wysoki poziom integracji i kompatybilności aplikacji dla różnych wersji Windows. Alternatywną drogą będzie tworzenie nowych aplikacji Windows 10 niezależnie na każde ze wspieranych urządzeń.

Warto wymienić pięć kluczowych właściwości nowego SDK:

• Adaptacyjny UX – klasa ViewStateManager będzie w teorii dostosowywała daną aplikację Windows Apps dla różnej rozdzielczości ekranów urządzeń. Dostępna będzie także modyfikacja rozdzielczości ekranu do automatycznego przełączania w różne tryby, ułatwiające obsługę poprzez mysz czy dotyk. Inicjatywa Adaptive UX jest także kontrowersyjna. Wielu programistów jest sceptycznych co do faktu, że Microsoft stworzy interfejs użytkownika UI, który dostosowuje pojedyncze aplikacje inteligentnie do różnych rozmiarów ekranów. Problem jest szczególnie znany doświadczonym programistom, którzy ręcznie dostosowują interfejs użytkownika UI do różnych wielkości ekranów.

• Neutralne metody kontaktu z użytkownikiem – dostępne będzie wsparcie dla tradycyjnego wejścia klawiatury/myszy, ale także mowy i gestów. Programista ma martwić się wyłącznie faktem, czy dana forma wejścia jest odpowiednia dla określonej aplikacji i użytkownika.

• Usługi bazujące na chmurach – wsparcie dla Cortana AI (funkcji asystenta w Windows Phone) oraz OneDrive, Azure.

• Integracja z Cortana – pojawi się możliwość instalowania i uruchamiania aplikacji z listy wyszukiwania w Cortana.

• Centrum Akcji (Action Center) – aplikacje mogą współpracować z funkcjami powiadomień i alertów dotyczących funkcji konserwacji i zarządzania systemem Windows, .

Windows SDK 10 w praktyce

Informacje z Windows Dev Center przekazują wiele szczegółów dotyczących nowego API, ale cześć jest nadal eksperymentalna. Istnieje silna zależności pomiędzy niestandardowymi aplikacjami i Windows 10, szczególnie w zakresie metod drag-and-drop, szyfrowania, oszczędzania energii, Wi-Fi, Bluetooth, strumieniowania poprzez protokół HTTP na żywo, śledzenia lokalizacji, itp. Warto zauważyć, że istnieje nawet funkcja „IsWindows10OrGreater”.

Windows 10 Technical Preview oferuje wsparcie dla „starych” aplikacji uniwersalne/Windows 8/8.1 Metro poprzez kompilację warunkową. W nowym środowisku możemy tworzyć uniwersalne aplikacje w ramach projektów Visual Studio 2015 w popularnych językach programowania – C#, VB, C++, czy JavaScript. To wszystko powoduje, że z wykorzystaniem Windows 10 SDK możliwe jest posiadanie jednego uniwersalnego projektu aplikacji, który może zostać uruchomiony na wszystkich urządzeniach pracujących z tym systemem. Tymczasowo uruchamianie aplikacji dla Windows 10 Phone może wymagać emulatora, który jest częścią zestawu omawianych narzędzi. Wparcie innych urządzeń Windows 10 jak XBOX nie jest obecnie dostępne. Przy Windows 10 wszystkie aplikacje .Net będą skompilowane w trybie .Net Native przez Windows Store, zanim będą dostarczane do urządzeń. Windows 10 będzie posiadał preinstalowany .Net Framework 4.6, który zawiera wiele nowych funkcji włączając w to udoskonalenia w ramach WPF oraz Windows Forms.

Aby pobrać i uruchomić wskazane oprogramowanie warto upewnić się, że pracujemy w środowisku Windows 10 Tech Preview bulid 10041. Będziemy także potrzebowali Visual Studio 2015 Community Tech Preview (CTP) 6, który został zaprezentowany w ubiegłym miesiącu. Pełna instrukcja znajduje się na stronie Windows dev. Microsoft opublikował także przykładowe kody na GitHub.