Większa siła rażenia

Microsoft wzmacnia kanał partnerski. W ciągu roku liczba partnerów ma wzrosnąć kilkakrotnie.

Microsoft wzmacnia kanał partnerski. W ciągu roku liczba partnerów ma wzrosnąć kilkakrotnie.

W marcu na rynek trafił Dynamics 3.0. Firma zamierza dotrzeć do kilku tysięcy małych i średnich przedsiębiorców. Wprawdzie firma promuje CRM jako stosunkowo proste rozwiązanie, niewymagające kosztownych wdrożeń, to jednak sukces rynkowy zależy głównie od partnerów. Tymczasem w Polsce na razie zaledwie 16 firm uzyskało status certyfikowanego partnera oferującego CRM 3.0. Ich liczba ma jednak wzrosnąć kilkakrotnie. "Obecnie setka firm pracuje nad zdobyciem odpowiednich kompetencji. Większość z nich powinna zakończyć całą procedurę w ciągu roku" - mówi Jacek Chwalisz, kierujący działem Microsoft Dynamics (dawniej Microsoft Business Solutions) w Polsce.

Poza CRM 3.0 na polskim rynku dostępne są jeszcze dwa produkty działu Microsoft Dynamics: NAV (dawniej Navision) i AX (dawniej Axapta). Wzrosnąć ma także liczba partnerów oferujących oprogramowanie ERP Microsoftu. Podobnie jak w przypadku CRM, ok. 100 firm pracuje nad spełnieniem wymogów formalnych, aby móc oferować produkty Dynamics NAV i Dynamics AX. Obecnie ich liczba wynosi odpowiednio 18 i 20.

Słuszna droga

Drugi kwartał 2006 r. finansowego był pierwszym zyskownym okresem od momentu powstania działu produktów biznesowych Microsoft w 2002 r. Nie był to z pewnością ostatni taki kwartał, choć - jak zastrzegają przedstawiciele Microsoftu - firma nie spodziewa się na razie osiągnięcia stałego wyniku dodatniego. Ograniczenia w osiąganiu pozytywnych wyników finansowych wynikają z natury produktu, jakim jest system ERP. "Najważniejszy powód to fakt, że firmy nieczęsto wymieniają system ERP, jeśli nie wpływa on negatywnie na biznes, istnieje bowiem pewna inercja, która sprawia, że nie ryzykuje się zmian" - tłumaczy Craig Bruya, dyrektor finansowy Microsoft Dynamics.

W Polsce dział zajmujący się sprzedażą produktów biznesowych zanotował w 2005 r. 40-proc. wzrost sprzedaży (według nieoficjalnych informacji było to ok. 12 mln zł). W tym roku wzrost ma być równie duży. Wyniki mogłyby być lepsze, gdyby nie decyzja Microsoftu o wycofaniu z Europy aplikacji Microsoft Great Plains (w 2004 r. Great Plains Software Polska miał przychody na poziomie 13,5 mln zł). Od 2005 r. system ten nie jest już oferowany na polskim rynku nowym klientom. Tymczasem miał on dużą renomę. Tuż przed wycofaniem tego produktu z rynku wiele firm zdecydowało się na jego zakup.

Dotychczasowi użytkownicy Microsoft Great Plains mogą jednak liczyć na kolejne wersje produktu. Lada moment klienci będą mogli migrować do zlokalizowanej wersji 9.0. Jest ona gotowa. Obecnie trwają ostatnie testy. Lokalizacją - na mocy zawartej w ubiegłym roku umowy - zajmuje się Solemis (dawniej Great Plains Software Polska). Nawet jeśli na rynek polski nie trafią następcy tego rozwiązania, użytkownicy będą mieli zapewnione pięcioletnie wsparcie. Niemniej obserwatorzy polskiego rynku nie wykluczają kolejnych polskich edycji. Według nieoficjalnych danych, z oprogramowania Microsoft Great Plains korzysta w Polsce ok. 500 przedsiębiorstw. To znacznie więcej niż łączna liczba użytkowników Dynamics NAV i AX. Presja ze strony klientów na wprowadzanie kolejnych wersji będzie z pewnością duża.

Oczekiwanie na wspólny kod

Poza klientami Great Plains Software Polska, Microsoft Dynamics przejął także 24 partnerów tej firmy. Mają oni dostęp do dużej bazy klientów, którzy jednak nie są zainteresowani migracją do Dynamics NAV lub AX. Nawet pomimo tego, że mogą migrować do dowolnego systemu ERP oferowanego przez koncern z Redmond. Tymczasem partnerzy Great Plains powoli budują kompetencje, które pozwolą im oferować systemy NAV, AX i CRM 3.0. Będą przy tym cierpliwie czekać, aż pojawi się zintegrowany kod Dynamics. Na konferencji Convergence, dorocznym spotkaniu użytkowników oprogramowania biznesowego Microsoft, firma potwierdziła plany zintegrowania aplikacji ERP i CRM.

Jeszcze w 2006 r. na rynek trafić ma pierwsza z dwóch serii aplikacji, które mają zaowocować jednolitym kodem Dynamics. W czerwcu br. w sprzedaży pojawi się Dynamics AX 4.0 ERP. Pierwszy etap integracji systemów znajdujących się w ofercie Microsoft Dynamics zakończyć się ma w przyszłym roku. Koncentruje się na ułożeniu różnych wokół produktywności opartej na tzw. rolach. Firma chce także zaoferować możliwość pracy grupowej za pośrednictwem oprogramowania portalowego Microsoft SharePoint Web. Mają poprawić się także możliwości w zakresie business intelligence dzięki integracji z bazą danych SQL Server i pakietem Office. Inną kluczową kwestią ma być łatwiejsze dostosowywanie do potrzeb klienta dzięki WebServices.

Druga seria nowych aplikacji Microsoft Dynamics ma trafić na rynek w 2008 r. Będzie cechować się architekturą opartą na modelach i jeszcze łatwiejszym dostosowywaniem do indywidualnych potrzeb.

Układ wertykalny

Microsoft oczekuje od partnerów koncentracji na rynkach wertykalnych. Jednym z przykładów prezentowanych na konferencji Convergence była firma, która wyspecjalizowała się w... producentach sałaty, którym skutecznie proponowała migrację ze środowisk JD Edwards pracujących na maszynach AS/400. Także w Polsce nie brakuje dobrych przykładów. Poznańska firma ITintegro zlokalizowała i rozbudowała oparte na Dynamics AX rozwiązanie Incadea amerykańskiej firmy Reynolds & Reynolds służące do zarządzania sieciami dilerów samochodów. Ta sama firma sprowadziła do Polski LSRetail - islandzkie rozwiązanie do zarządzania sieciami detalicznymi. Natomiast lubelska firma CSF Polska wyspecjalizowała się we wdrożeniach rozwiązań produkcyjnych opartych na Dynamics AX. Firma ma doświadczenia w wielu branżach, od spożywczej, przez produkcję materiałów budowlanych i przemysłowych, aż po seryjną produkcję części samochodowych.


TOP 200