Więcej pomysłów na notebooki

Via Technologies natomiast wprowadziła ostatnio nowe procesory Antaur przeznaczone do instalowania w lekkich i cienkich notebookach. Układy wykorzystują ten sam rdzeń Nehemiah, co procesory C3 stosowane w komputerach stacjonarnych, ale przy częstotliwości 1 GHz potrzebują zaledwie 11 W zasilania. Są one także wyposażone w mechanizmy zarządzania poborem mocy pozwalające na nawet 50-proc. redukcję poboru mocy. Procesory Antaur współpracują z chipsetem UniChrome CLE266 zawierającym m.in. zintegrowany dekoder MPEG-2.

Niestety, na możliwość wydłużenia czasu pracy notebooków wpływ ma nie tylko procesor główny, ale także pobór mocy przez takie elementy, jak wyświetlacz, dysk, napędy optyczne, akumulatory i interfejsy zewnętrzne. Choć i tu następuje systematyczny postęp, to trudno oczekiwać rewolucyjnych zmian. Dlatego też producenci wprowadzają różnego typu oryginalne sposoby ograniczania poboru mocy, takie jak sensory oświetlenia zewnętrznego, regulujące jasność wyświetlaczy wprowadzone przez Toshibę w notebookach Tecra.

Co siódmy notebook

Popyt na notebooki systematycznie wzrasta. Obecnie to najbardziej perspektywiczny segment rynku komputerów osobistych. Zjawisko to jest obserwowane w skali światowej. Do tego stopnia, że większość producentów sprzętu PC już od pewnego czasu koncentruje wysiłki marketingowe wyłącznie na promocji komputerów przenośnych.

W maju br. w USA po raz pierwszy przychody ze sprzedaży notebooków na rynku detalicznym były wyższe niż wartość sprzedaży stacjonarnych PC. Nowo kupowane są zazwyczaj lepiej wyposażone od modeli typu dekstop. Jednocześnie w porównaniu z ub.r. średnie ceny notebooków spadły o 250 USD (do poziomu 1300 USD). W roku 2000 notebooki miały zaledwie 25-proc. udział w obrotach, a obecnie poziom ten przekroczył 50%.

W Polsce firma analityczna IDC notuje podobny wzrost sprzedaży, jak w innych krajach europejskich - w II kwartale tego roku o 26% (w sumie sprzedano ok. 32,5 tys. notebooków). Inaczej niż w krajach zachodnich, w Polsce udział notebooków w sprzedaży komputerów PC jest wciąż stosunkowo niewielki - wynosi zaledwie 14%. Z punktu widzenia producentów oznacza to, że jest to rynek perspektywiczny. Według IDC w Polsce, inaczej niż w USA, ceny notebooków nieco wzrosły i osiągnęły w II kwartale poziom ok. 1770 USD.

Liderem na polskim rynku pozostaje Toshiba, choć bardzo zbliżył się do niej HP, który sprzedał niewiele mniejszą liczbę komputerów. W tym roku wysoki wzrost sprzedaży notują tzw. producenci markowi, co wynika głównie ze zmiany ich polityki i koncentrowania się na najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Pod tym względem największy sukces odniosła Fujitsu Siemens Computers (FSC), która w porównaniu z ub.r. odnotowała 150-proc. wzrost sprzedaży (firma sprzedała ponad 1000 notebooków w II kwartale). Poza Toshibą praktycznie wszyscy pozostali markowi producenci zanotowali dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

Tani Notebook dla małej firmy to standardowa konstrukcja i parametry

Każdy z dużych producentów notebooków oferuje modele przeznaczone dla odbiorców o różnych wymaganiach. Z reguły są to modele: lekkie (1-2 kg), komputery o wysokiej wydajności (określane jako przenośne stacje robocze lub notebooki zastępujące PC) oraz modele standardowe, czyli tanie notebooki przeznaczone na rynek masowy.

Więcej pomysłów na notebooki

Typowe cechy taniego notebooka

Dla małych lub średnich firm niska cena sprzętu jest najczęściej podstawowym kryterium wyboru. Warto jednak pamiętać, że - niezależnie od producenta - cena notebooka zawsze zależy od jakości wykorzystanych komponentów, wyposażenia dodatkowego, a także dostępności i jakości serwisu.

Podstawowe metody obniżania ceny stosowane przez producentów to montaż tanich wersji procesorów wychodzących z użycia, instalowanie zubożonej pamięci RAM i brak w zestawie systemu operacyjnego. W zastosowaniach biurowych takie osłabianie konfiguracji może nie mieć większego znaczenia, ale warto być tego świadomym, aby uniknąć póęniejszych wydatków na upgrade.


TOP 200