Więcej niż ubezpieczenia

Automatyzacja powtarzalnych czynności związanych z wystawianiem polis zwiększa wydajność i komfort pracy agentów Grupy Allianz. Dla klientów nowe i szybsze sposoby na podpisanie umowy, to większa wygoda.

Wróć do sekcji Lider informatyki Dwa lata temu zarząd Grupy Allianz zdecydował, że wszystkie polisy będą wprowadzane do systemu Felicja. Liczba jego jednoczesnych użytkowników sięga dziś kilkuset. Łącznie użytkowników jest kilka tysięcy. Budowa Felicji trwała cztery lata. Jest bardzo dobrym przykładem współpracy informatyki z biznesem. System nadal dynamicznie się rozwija dzięki wprowadzonej pięć lat temu strukturze działu IT, w której znalazło się miejsce na Wydział Konsultingu Systemowo-Biznesowego. Pracują tu analitycy tłumaczący potrzeby biznesu na język informatyki. "W tym <<okienku>> powstało najwięcej pomysłów na drobne usprawnienia Felicji" - mówi Thomas Ruedesheim, CIO Grupy Allianz w Polsce. Obecnie system obejmuje ubezpieczenia komunikacyjne (również pakietowe), mieszkaniowe, turystyczne i bancassurance. "Wystawianie polisy jest zautomatyzowane. Wyeliminowano też proste błędy. Mniej doświadczonym agentom system podpowiada co zrobić. Mniejsze jest też zużycie papieru" - wylicza efekty działania Felicji Thomas Ruedesheim. W ostatnim półroczu 96% polis komunikacyjnych zostało zgłoszonych przez Felicję.

Agent przygotowujący się do spotkania z klientem może w systemie wybrać drukarkę zlokalizowaną w oddziale i odebrać w nim uzupełnione i wydrukowane na papierze firmowym polisy gotowe do podpisania. Poprzez bezpieczne łącze ma też dostęp do zapisanych wcześniej w systemie danych i polis klienta. Porządku w rozbudowie Felicji o kolejne funkcjonalności pilnuje IT Steering Comitee. W jego skład wchodzi CIO i przedstawiciel zarządu Grupy Allianz oraz reprezentanci obszarów biznesowych. Komitet sterujący musiał też pilnować priorytetów innych, dużych, budowanych w spółce systemów.

Direct znaczy taniej i szybciej

Wcześniej biznes oczekiwał przede wszystkim wykonania projektów w terminie, dziś znacznie ważniejsza bywa dyscyplina kosztowa.

Thomas Ruedesheim, CIO Grupy Allianz w Polsce

Samoobsługa klienta w każdej branży przynosi oszczędności czasu i kosztów. Towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły sprzedawać najpierw przez telefon, a później przez Internet. W Grupie Allianz ubezpieczenia bezpośrednie wprowadzono jednocześnie w Polsce i Czechach. Klient ma do wyboru polisy komunikacyjne, mieszkaniowe i turystyczne. Jeżeli zapłaci kartą kredytową, ubezpieczenie zaczyna obowiązywać natychmiast.

Projekt wymagał uczestnictwa przedstawicieli IT z Polski i Czech. Podobnie jak w przypadku Felicji, aplikację tworzyła w części firma zewnętrzna, integrację przeprowadzał zespół programistów Grupy Allianz, a nowe funkcje testowali przedstawiciele z poszczególnych obszarów biznesu. System do samodzielnego zakupu polisy przez Internet również wspiera użytkownika w całym procesie wypełniania dokumentu. Zalety trybu online Grupa Allianz wykorzystała także do budowy systemu elektronicznej obsługi szkód CHEX, który pozwala na wprowadzanie wszelkich informacji i zdjęć zaistniałej szkody przez partnerów biznesowych, takich jak Autoryzowane Stacje Obsługi.


TOP 200