Więcej niż tylko Internet

Powstał już trzynasty wirtualny bank w Polsce - LGnet, internetowy oddział LG Petro Banku SA.

Powstał już trzynasty wirtualny bank w Polsce - LGnet, internetowy oddział LG Petro Banku SA.

"Od strony organizacyjnej LGnet funkcjonuje w ramach LG Petro Bank SA. Jednak pod względem oferowanych produktów jest zasadniczo tworem odrębnym. Nie wyklucza to jednak możliwości obsługi produktów dedykowanych dla LGnet w placówkach banku" - mówi Piotr Jałocha, odpowiedzialny za projekt LGnet. Prowadzony od września 2000 r. projekt obejmował nie tylko wdrożenie systemu do obsługi bankowości internetowej, ale również systemu do obsługi kanału telefonicznego, bankomatów i kart bankowych. Poprzez wdrożenie tych systemów LG Petro Bank chciał zwiększyć liczbę rachunków i podnieść wartość depozytów. W ciągu 7 miesięcy w LGnet ma zostać otwartych 10 tys. rachunków.

Jeden interfejs

Prace nad LGnet rozpoczęły się tuż po zakończeniu wdrożenia nowego systemu bankowego - Bancs, australijskiej firmy FNS. Jako aplikację obsługującą bankowość internetową wybrano pakiet BankWorld, irlandzkiej firmy CR2. "O wyborze BankWorld zadecydowały jego stabilność, możliwości dalszego rozwoju i opieka po wdrożeniu, jaką zaoferowała irlandzka firma" - wyjaśnia Piotr Jałocha. Bank rozważał również wykorzystanie aplikacji niemieckiej firmy Omikron.

Projekt był realizowany przez pracowników banku oraz konsultantów dostawcy systemu. Jego zasadniczym celem było stworzenie interfejsu między systemem Bancs a pakietem BankWorld. Nad stworzeniem interfejsu pracowali informatycy banku. Specjaliści CR2 skoncentrowali się na dostosowaniu BankWorld do specyfiki polskiego banku.

Jednocześnie interfejs ten miał zostać wykorzystany do obsługi systemu bankowości telefonicznej, dostarczonego przez warszawski , a także modułów rozszerzających funkcjonalność systemu Bancs, obsługujących bankomaty i karty bankowe. Komunikacja między nimi a systemem bankowym odbywa się w czasie rzeczywistym. Bancs posiada centralną bazę danych, która jest dostępna w oddziałach poprzez sieć rozległą.

Na dwa hasła

Aplikacja internetowa jest odseparowana fizycznie od systemu Bancs. Dzięki temu wyłączenie systemu głównego, np. ze względu na prowadzone prace serwisowe, nie uniemożliwia klientom wykonania operacji poprzez Internet. W takiej sytuacji informacje gromadzone są w systemie BankWorld i dopiero później przekazywane do systemu głównego.

Politykę bezpieczeństwa zbudowano na podstawie zabezpieczeń w postaci protokołu SSL z 128-bitowym kluczem szyfrującym, identyfikatora użytkownika oraz hasła, którego zmianę system wymusza co 3 miesiące. LG Petro Bank nie zdecydował się jednak na wykorzystanie ani tokenów, ani list haseł jednorazowych. Wprowadzono natomiast dodatkowe hasło, wymagane do potwierdzenia każdej transakcji. Hasło i częstotliwość jego zmian zależne są od użytkownika. Według przedstawicieli banku, to poziom zabezpieczeń adekwatny do występującego ryzyka. "Klienci mają dostęp do rachunku poprzez różne kanały. Nie ma sensu zabezpieczać kanału internetowego w większym stopniu niż inne sposoby dostępu" - tłumaczy Wojciech Syrek-Gerstenkorn, szef działu informatyki w LG Petro Bank.

W najbliższej przyszłości bank planuje rozbudowę systemu bezpieczeństwa. W tym celu zostanie wykorzystany podpis elektroniczny. Brak certyfikatu będzie uniemożliwiał wejście na stronę, na której odbywa się logowanie do systemu.

Niedługo przedsiębiorstwa

W ramach LGnet oferowane są takie produkty, jak NetKonto czy n_Lokata. Umożliwia on również dotychczasowym klientom LG Petro Banku wgląd do swoich rachunków. Natomiast osoby posiadające konto w LGnet mogą też być obsługiwane w okienku LG Petro Banku. LG Petro Bank planuje uruchomienie bankowości internetowej dla przedsiębiorstw.


TOP 200