Więcej drukowania

Mimo rozwoju Internetu i systemów sieciowych, producenci papieru mogą liczyć na dobry 1999 r.

Mimo rozwoju Internetu i systemów sieciowych, producenci papieru mogą liczyć na dobry 1999 r.

Według wstępnych oszacowań, w 1998 r. nastąpił duży wzrost sprzedaży drukarek, większy od tego, który przed 12 miesiącami prognozowali producenci.

Na rynku drukarek atramentowych i laserowych w dalszym ciągu liderem jest Hewlett-Packard, którego pozycja w Polsce jest zdecydowanie dominująca i silniejsza niż w innych krajach. Japońska OKI utrzymuje wysoki poziom sprzedaży drukarek igłowych, których jednak udział w rynku systematycznie spada.

Interesującym zjawiskiem na rynku drukarek w 1998 r. była bardzo zróżnicowana aktywność konkurentów Hewlett-Packarda i duże wahania poziomu sprzedaży. Przykładowo - Lexmark, choć wydawało się, że ma już ustabilizowaną pozycję i znaną w Polsce markę, zanotował duży spadek liczby sprzedanych drukarek laserowych i wysoki ok. 2-krotny wzrost sprzedaży modeli atramentowych. Nie jest to dla tej firmy dobry wynik, gdyż poziom zysków przy sprzedaży drukarek laserowych jest wyższy. Tym bardziej dziwi zmniejszenie sprzedaży drukarek laserowych Lexmarka, że urządzenia z rodziny Optra S można ocenić jako konstrukcje udane, dobrej jakości, które firma systematycznie rozwija wprowadzając nowe modele.

Bardzo wysoki, ponad dwukrotny wzrost sprzedaży drukarek Canona jest również niespodzianką. Firma, choć obecna w Polsce od dawna, dopiero w ostatnim czasie zaczęła aktywniej promować drukarki atramentowe i wyraźnie dąży do zwiększenia udziału w krajowym rynku, który dotąd był zdecydowanie mniejszy niż na świecie. W innych krajach Canon należy do największych producentów tego typu sprzętu.

Spektakularnego sukcesu nie odniósł w 1998 r. Xerox. Firma wycofała się ze sprzedaży w Polsce tanich modeli drukarek atramentowych. Również liczba sprzedanych drukarek laserowych nie jest imponująca. Być może Xerox poprawi swoją pozycję w 1999 r., można bowiem oczekiwać wprowadzenia nowych modeli laserowych drukarek i drukarko-kopiarek, a także efektów działania Xerox Channels - niedawno utworzonej firmy, której celem jest budowa efektywnej i szerokiej sieci sprzedaży produktów Xeroxa.

OKI Systems, która wprowadziła na polski rynek pierwsze modele drukarek stronicowych LED w cenie ok. 1000 zł, nie zwiększyła udziału w rynku, mimo aktywnych działań marketingowych. Niewątpliwie przyczynia się do tego wprowadzanie niewielkiej liczby nowych modeli i ulepszeń. Wydaje się też, że OKI miała problemy z opanowaniem technologii masowej produkcji drukarek. Świadczą o tym duże opóźnienia we wprowadzaniu na rynek kolorowych modeli LED. Czy firmie uda się przełamać ten impas? Obecnie OKI wprowadza nowe, wydajniejsze modele popularnych drukarek i zapowiada kolejne pokazy premierowe, które mają się przyczynić do poprawienia jej pozycji rynkowej w Polsce.

Sukcesem może natomiast pochwalić się Kyocera, która na polskim rynku pojawiła się niewiele ponad rok temu i już pretenduje do miana największych konkurentów Hewlett-Packarda. Ten japoński koncern ma duże zakłady chemiczne i rozwija własne technologie materiałowe, które m.in. są wykorzystywane w drukarkach laserowych. W ich sprzedaży firma ma szczególnie silną pozycję na rynku niemieckim. Kyocera ma w swojej ofercie zarówno tanie drukarki popularne, modele sieciowe, jak i zaawansowane systemy wydrukowe przeznaczone np. dla banków. Głównym atutem jej sprzętu są niskie koszty eksploatacji, a także niewysokie ceny.