Widzieć majątek trwały
- Ludwik Maciejec,
- 01.06.1998
Zwykle w dużym przedsiębiorstwie, nastawionym na eksploatację urządzeń, powinna być zapewniona obsługa kilku podstawowych typów zleceń, takich jak:
- zlecenia pojedyncze dla jednego obiektu dotyczące większych prac
- zlecenia grupowe do obsługi bieżącej zwykle kilku obiektów powiązanych ze sobą, często grupowane w programy działań, w których można określić marszruty obsługi, np. dla rurociągu
- zlecenia nie planowane np. usuwanie awarii, które są wykonywane natychmiast, a wykazywane w raportach i rozliczane później.
Zlecenia są zwykle tworzone ręcznie przez użytkownika lub automatycznie przez moduł obsługi profilaktycznej. Wykorzystuje się je do bieżącej obsługi: zapobiegawczej, bieżącej sytuacji awaryjnej, działań okresowych, a także do analiz stanu posiadanych obiektów i pracy służb remontowych i utrzymania ruchu.
Remonty według planu
Prace remontowe w znacznej części mogą i powinny być planowane. Podstawowe dane planistyczne powinny zawierać:
- opis standardowych prac
- określenie szczegółowego zakresu prac do wykonania:
- standardowych (wg standardowych technologii) dla typowych remontów i napraw
- zmodyfikowanych (o dodatkowe operacje)
- innych niż standardowe,
- określenie zadań do wykonania:
- szacowana pracochłonność
- uprawnienia personelu do realizacji zadań
- terminy realizacji
- potrzeby materiałowe
- niezbędna dokumentacja,
- planowane terminy rozpoczęcia i zakończenia prac
- zatrudnieniu niezbędnych pracowników i ich uprawnieniach
- standardowych pracach do wykonania
- typach zadań do wykonania i ich technologii
- zdarzeniach, mogących spowodować konieczność podjęcia natychmiastowych działań
- trybie pracy obiektów podczas ich obsługi (włączone, wyłączone)
- priorytetach prac
- danych niezbędnych do uzyskania pozwoleń na pracę w konkretnych warunkach.
W normalnej sytuacji nadzorowanie realizacji zlecenia roboczego zawiera zwykle:
- opis zrealizowanej pracy
- rzeczywiste terminy realizacji
- rzeczywistą pracochłonność poszczególnych zrealizowanych zadań
- zużycie materiałów i części zamiennych (wydania z magazynów)
- klasyfikację usterki:
- klasa
- typ
- przyczyna,
- parametry niezbędne do analizy kosztów:
- tworzenie i kontrola dekretów kosztowych do naliczania kosztów robocizny na zlecenia
- tworzenie i rozliczanie dekretów kosztowych do rozliczania kosztów materiałów
- tworzenie i rozliczanie dekretów kosztowych do rozliczania prac wykonywanych na zewnątrz.