Widzieć majątek trwały

Liczba tych informacji może być znaczna, a ich skład zależy od obiektu. Często są to dane o:

  • możliwości dołączania do opisu obiektu multimediów (rysunki, szkice, opisy słowne)

  • listach części zamiennych przypisanych do poszczególnych obiektów i ich podzespołów lub poszczególnych typów prac remontowych

  • skumulowanych wydatkach na robociznę, materiały, koszty zewnętrzne oraz koszty poniesione na utrzymanie obiektu ogółem

  • amortyzacji i wartości bieżącej obiektu.
Często istotne jest obsługiwanie informacji archiwalnych i finansowych, takich jak obsługa zewnętrznych kontraktów serwisowych na prace wykonywane w przedsiębiorstwie, a w szczególności nadzorowanie płatności zewnętrznych, dane archiwalne o wyposażeniu, w tym głównie o przeprowadzonych pracach, modyfikacjach, wynikach pomiarów, zaleceniach i ich realizacji, wyniki pomiarów w poszczególnych punktach pomiarowych np. drgań turbiny lub stanu poszczególnych elementów rurociągu, nadzorowanie realizacji obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej, analiza przyczyn i skutków awarii.

2. Planowanie i sterowanie rzeczowe realizacją zadań, związanych z utrzymaniem obiektów:

  • obsługi profilaktycznej maszyn i urządzeń (remonty i przeglądy)

  • wytwarzania elementów i części zamiennych

  • zlecenia robocze na prace remontowe:
    • własne

    • siłami obcymi.
3. Gospodarka magazynowa częściami zamiennymi i materiałami eksploatacyjnymi.

Należy uwzględnić, że podczas całego okresu eksploatacji urządzenia np. zespołu prądotwórczego niezbędne jest utrzymywanie zestawu części zamiennych. Często wynosi on wiele lat.

4. Obsługa dokumentacji:

  • technicznej maszyn i urządzeń

  • eksploatacyjnej maszyn i urządzeń (instrukcje, zalecenia, zestawienia części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych)

  • szkieletowej różnych typów remontów (podstawowe zestawienia materiałowe i podstawowe procesy technologiczne dla prac typowych, rysunki i szkice technologiczne)

  • technologicznej napraw i konserwacji podzespołów i części zamiennych

  • pomiarów typowych i rewizji (maszyn, urządzeń, tras pomiarowych).
5. Planowanie, sterowanie realizacją i rozliczanie projektów (inwestycje i duże remonty).

Często ze względu na przepisy lub wartość kontraktu prowadzi się pełną procedurę przetargową, a następnie służby przedsiębiorstwa są zobowiązane do:

  • nadzorowania realizacji rzeczowej i finansowej

  • rozliczania prac trwających często kilka lat.

Wsparcie utrzymania ruchu

Podstawowe informacje o pracach do wykonania, związanych z utrzymaniem urządzeń w ruchu, ich przebiegu i kosztach, zawarte są w modułach oprogramowania obsługujących zlecenia robocze. Obsługują one planowanie działań, prac i niezbędnych zabiegów konserwacyjnych, a także planowanie zapotrzebowania na zasoby do realizacji zleceń. Jest to określanie zapotrzebowania na czas pracowników o określonych kwalifikacjach oraz na niezbędne części i materiały eksploatacyjne. Ponadto zawierają:

  • plan koordynacji działań konserwacyjnych i naprawczych

  • schemat nadzoru nad realizacją zleceń roboczych

  • raport o stanie zaawansowania przedsięwzięcia i poniesionych kosztów

  • rozliczenie kosztów realizacji zleceń.

TOP 200