Wiadomości z Internetu

W dzisiejszym odcinku prezentujemy książkę o Internecie po polsku, informacje o przesyłaniu binariów pocztą elektroniczną oraz dobre rady dla firm, które chcą wykorzystać sieć do prowadzenia kampanii reklamowej.

W dzisiejszym odcinku prezentujemy książkę o Internecie po polsku, informacje o przesyłaniu binariów pocztą elektroniczną oraz dobre rady dla firm, które chcą wykorzystać sieć do prowadzenia kampanii reklamowej.

Dobra książka o Internecie

Od wydawnictwa READ-ME otrzymałem książkę należącą do znanej serii "dla opornych" poświęconą pracy w sieci Internet. Zamieszczone w niej informacje przydadzą się każdej grupie użytkowników - od zupełnych nowicjuszy po osoby dobrze w Internecie zadomowione.

Wielką zaletą książki jest przystępny język, jakim została napisana, choć autorzy niekiedy prześlizgują się po istotnych, lecz trudnych do wytłumaczenia kwestiach technicznych. Nie znajdziemy tu informacji o połączeniach modemowych i programach komunikacyjnych, ani opisów tak podstawowych programów użytkowych Unixa jak edytory - a byłyby one (opisy) niezwykle przydatne dla początkujących użytkowników. Oczywiście, wszystko to znaleźć można w książkach poświęconych Unixowi (np. Unix dla opornych), a i bez tych wiadomości Internet dla opornych liczy ponad 330 stron. Należy więc przyjąć, że jest to pozycja przeznaczona dla osób mających komputer już podłączony do Internetu i poprawnie skonfigurowany.

Książka i tak jest doskonała. Na jej zawartość składa się historia Internetu oraz informacje dla użytkowników PeCetów, maszyn unixowych i Macintoshy. Szczególnie cenne są uwagi o sposobach adresowania i przesyłania poczty elektronicznej do innych sieci komputerowych: CompuServe, America Online, Delphi, AT&T Mail, BIX, GEnie, MCI Mail, BITNET, Prodigy, Fido, poczta systemu X.400 i X.500, a także o protokole UUCP. Również informacje dotyczące programów przeznaczonych do "szperania" w Internecie są szczegółowe i wyczerpujące - możemy się dowiedzieć, do czego służą i jak działają: ARCHIE, GOPHER, WAIS i WWW.

Pożytecznym dodatkiem jest spis dostępnego oprogramowania, posługującego się protokołem IP, dla różnych typów komputerów, natomiast zupełnym nieporozumieniem okazuje się lista ośrodków oferujących dostęp do sieci Internet - (w USA i W. Brytanii !), nie ma za to ani słowa o Internecie w Polsce, sieci akademickiej prowadzonej przez , ani o krajowych firmach oferujących dostęp do Internetu. Jedynym wyjątkiem jest wklejka z reklamą usług firmy ATM.

Jak przesyłać pocztą elektroniczną pliki inne niż prosty tekst?

Jeśli mamy dostęp jedynie do poczty elektronicznej, a nie możemy używać programów typu FTP, to nie znaczy, że musimy ograniczać się do listów w formacie ASCII (bez polskich liter), ani też, że nie możemy przesłać nią np. programu komputerowego. Natura poczty e-mail, a także niejednorodność systemów operacyjnych i sposobów przekazywania poczty przez różne komputery włączone do sieci Internet powodują, że jedyną formą dokumentu, dającą pewność poprawnej transmisji jest właśnie plik ASCII i to ograniczony do znaków z obciętym najwyższym bitem.

Oczywiście nie ma sytuacji bez wyjścia - istnieją specjalne programy (UUENCODE i UUDECODE), które potrafią sobie z tym poradzić. Pierwszy z nich koduje dowolny plik binarny, tworząc z niego plik ASCII, a drugi dekoduje, przywracając zarówno oryginalną zawartość, jak i nazwę. Jedyną niedogodnością jest zwiększenie wielkości pliku (o ok. 1/8). Programy te zazwyczaj są zainstalowane na serwerach unixowych, ale można też zdobyć wersje pracujące na komputerach PC i Macintosh. Ich stosowanie pozwala przesyłać listy napisane w naturalnym formacie "normalnych" edytorów (Word Perfect, Word, AMI) zachowując wszystkie kroje pisma, formatowanie itp.

Reklama w Internecie

Mimo iż Internet wywodzi się ze środowisk akademickich, to już dawno - właściwie od początku istnienia sieci - biznes był w niej obecny. Internet jest wykorzystywany zarówno jako medium telekomunikacyjne (zamiast lub obok telefonu, faksu, teleksu), jak i w celach bardziej komercyjnych. Ogólnoświatowa sieć komputerowa doskonale służy do rozsyłania serwisów informacyjnych, przekazywania zestawień, cenników, opisów nowych produktów. Szybkość przesyłania informacji i łatwość kierowania ich do dowolnej grupy odbiorców są mocnymi argumentami za wykorzystaniem Internetu do działalności reklamowej.

Poważną przeszkodą jest wrodzona niechęć użytkowników do zaśmiecania ich poczty przez niepotrzebną korespondencję - co więcej, nieudolnie przeprowadzona kampania reklamowa może skończyć się bojkotem zarówno produktu, jak i firmy, która go oferuje.

Istnieją dwa sposoby przekazywania informacji - aktywny, kiedy wyszukujemy ludzi czy też firmy potencjalnie zainteresowane naszą ofertą i odpowiednie dokumenty przesyłamy pocztą elektroniczną oraz bierny - ofertę zostawiamy na publicznie widocznym serwerze sieci, w programie typu GOPHER czy anonymous-FTP, a użytkownicy sami się po nie "zgłaszają". Ten drugi sposób jest powszechnie akceptowany - ważne jest, aby adres takiego serwera był powszechnie znany. Jest to jednocześnie jedyny sposób na przesyłanie dużych reklam, np. programów w wersjach demonstracyjnych, które mogą mieć objętość wielu megabajtów.

Program GOPHER jest szczególnie użyteczny - potrafi obsługiwać wiele typów danych (teksty, binaria, hipertekst, grafikę), jest powszechnie znany, stosowany i łatwy w obsłudze, istnieją wersje dla różnych typów komputerów.

Doskonałym nowym wynalazkiem jest program WWW, który ma wszystkie zalety GOPHER-a, a dodatkowo pracuje w środowisku graficznym (X-Windows, MS-Windows, Macintosh) i doskonale potrafi obsługiwać prezentacje multimedialne i animacje. Jedyną, ale za to bardzo poważną jego wadą są duże wymagania co do maszyny, na której pracuje, a przede wszystkim co do szybkości transmisji - przy prędkościach poniżej 14,4 Kbps nie należy marzyć o rozsądnej pracy. Powszechnie jednak jest on uważany za najbardziej przyszłościowe narzędzie służące "grzebaniu" w Internecie.

Przypominam, że wszystkich chętnych zapraszamy do umieszczania reklam i informacji o swojej firmie na serwerze Internetu Komercyjnego w Polsce - jest on dostępny po wywołaniu gopher ikp.atm.com.pl.

Czekam na zgłoszenia!

Darek Wichniewicz ATM - Internet Komercyjny w Polsce, tel. 610 60 73 w. 202, e-Mail: mailto:darekw@ikp.atm.com.pl