Wewnętrzna sieć w Ciechu

Ciech SA wdrożył system informatyczny wspomagający działalność biurową.

Ciech SA wdrożył system informatyczny wspomagający działalność biurową.

Rewolucja informatyczna w Ciech SA zaczęła się na przełomie 1995/96 r., w momencie prywatyzacji firmy i podjęciu decyzji o zamiarze wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych. Realizowane od tamtej chwili dwa duże przedsięwzięcia informatyczne miały na celu wdrożenie zintegrowanego systemu do wspomagania działalności finansowo-księgowej i dystrybucyjnej oraz systemu wspomagającego wykonywaną działalność biurową. "Wdrożenie nowoczesnego oprogramowania nie mogło się obejść bez modernizacji dotychczasowej bazy technicznej. Dlatego też jeszcze w ub.r. zainstalowaliśmy sieć strukturalną i wymieniliśmy stare serwery na nowe firmy HP z rodziny K" - mówi Marek Cieciura, dyrektor Centrum Teleinformatyki w Ciech SA.

IFS pod koniec roku

Początkowo Ciech SA zamierzał wdrożyć system Oracle Financials. Jednak ze względu na planowane na połowę roku wejście na giełdę i konieczność wdrożenia do tego czasu systemu, konieczna była zmiana dostawcy oprogramowania. IFS, na którego zdecydował się Ciech, deklarował, że wdroży kluczowy dla firmy moduł raportowania w pół roku od rozpoczęcia prac. Obecnie IFS planuje zakończenie wdrożenia całego systemu pod koniec 1997 r. Wcześniej jednak było już wiadomo, że wejście firmy na giełdę opóźni się z innych przyczyn.

Usprawnione biuro

Znacznie lepiej wygląda natomiast wdrożenie systemu do wspomagania prac biurowych, które zostało ukończone pod koniec 1996 r. Jako standard po stronie klienta wybrano środowisko Windows 95, na wewnętrznym serwerze pocztowym - Windows NT Server, na serwerze intranetowym i internetowym - Unix.

Największą popularnością wśród użytkowników cieszy się wchodzące w jego skład, a opracowane przez Centrum Teleinformatyki za pomocą pakietu Oracle Developer 2000, oprogramowanie "Sekretariat". W aktualnej postaci program jest eksploatowany użytkowo od października 1996 r. na ponad 40 komputerach PC i serwerze HP K100, a także współpracuje z bazą danych Oracle 7.3. "Jego zakres funkcjonalny został ukształtowany z uwzględnieniem faktu, iż najwięcej czasu w pracy biurowej poświęca się na komunikowanie i wyszukiwanie informacji. Jego użytkowanie pozwoliło na przyspieszenie obiegu i dostępu do informacji, a w konsekwencji na znaczne zmniejszenie pracochłonności prac biurowych, ograniczenie łączności faksowej i zużycia papieru" - mówi Marek Cieciura.

Od połowy 1996 r. w eksploatacji użytkowej znajduje się także moduł informowania kierownictwa, również napisany przez pracowników Centrum Teleinformatyki przy wykorzystaniu pakietu Oracle Developer 2000 i czerpiący zagregowane informacje na razie tylko z eksploatowanych systemów obsługi działalności handlowej. "Dostęp do przekrojowych analiz będzie możliwy dopiero pod wdrożeniu systemu IFS Applications i po integracji istniejących w firmie różnorodnych baz danych" - stwierdza Marek Cieciura.

"W najbliższym czasie pracownicy firmy uzyskają dostęp do usług internetowych, zostanie uruchomiony serwer z serwisem internetowym na temat spółki, a nadawanie i odbieranie teleksów będzie zintegrowane z programem obsługującym pocztę elektroniczną, co znacznie uprości ich dystrybucję" - kończy Marek Cieciura.

Informatyczne głosowanie

W ramach wspomagania pracy biurowej opracowano i wprowadzono do eksploatacji system obsługi głosowań podczas walnych zgromadzeń (3-4 razy do roku) wszystkich akcjonariuszy spółki (około 80) z wykorzystaniem kart magnetycznych, 3 czytników (stosowanych także do kontroli czasu pracy), komputerów PC oraz aparatury do wyświetlania obrazu ekranu komputera na dużym ekranie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200