Wewnętrzna potrzeba audytu

Spółki stosują różne metody i podejścia w zmaganiach z niekończącą się listą zagadnień, które pojawiają się w trakcie kształtowania grupy kapitałowej. Realizują w tym celu szereg projektów strategicznych, które służą integracji grupy. Zawiązują zespoły skupiające kompetentne osoby z poszczególnych spółek, które wspólnie wypracowują optymalne rozwiązania organizacyjno-procesowe. Coraz częściej zdarza się, również w przypadku Grupy Tauron, że spółki sięgają w tym celu po audyt wewnętrzny.

Wszystkie przedstawione zagadnienia mają bezpośrednie przełożenie na problemy związane z ustanowieniem i zapewnieniem możliwości działania funkcji audytu wewnętrznego. Jednocześnie definiują one w praktyce kierunek, w którym audyt wewnętrzny powinien iść, jeśli ma spełnić pokładane w nim nadzieje. To właśnie te obszary powinny być analizowane i uwzględniane w trakcie procesu planowania prac komórki audytu wewnętrznego realizującej swoje zadania w odniesieniu do całej grupy kapitałowej. Właśnie one stanowią potencjalne tematy zadań doradczych, które mogą realizować audytorzy, podejmując działania wykraczające daleko poza skalę aktywności samej spółki dominującej.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

Nowoczesny audyt wewnętrzny

Wielokrotnie przywoływaliśmy audyt wewnętrzny. Wskazywaliśmy jego wagę i kierunki wykorzystania w interesie grupy. Czy jednak wszyscy rozumiemy samo pojęcie i rolę audytu? Co znaczy audyt wewnętrzny w nowoczesnym wydaniu?

Warto podjąć próbę zdefiniowania tego, co tak naprawdę kryje się w ramach terminu "audyt wewnętrzny". Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego publikowanymi przez Instytut Audytorów Wewnętrznych, audyt wewnętrzny jest "działalnością niezależną, obiektywnie zapewniającą i doradczą, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Pomaga on organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejścia do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i governance".

W praktyce audyt wewnętrzny postrzegany jest jeszcze często przez pryzmat funkcjonujących w polskich przedsiębiorstwach komórek rewizji lub kontroli wewnętrznej. Nie zawsze władze spółek dostrzegają fakt, że w ciągu ostatnich kilku lat rola osoby realizującej w organizacji zadania kontroli instytucjonalnej zupełnie się zmieniła. Nie zawsze brały też aktywny udział w tym procesie. Ewolucja, o której mowa, to droga od typowego kontrolera do doradcy, od policjanta dozorującego z doskoku poprawne naliczanie diet wyjazdów służbowych czy czuwającego nad prawidłowym przebiegiem inwentaryzacji magazynu do partnera w prowadzeniu biznesu dla prezesa i całego zarządu. Rozwój ten podyktowany był koniecznością szerszego spojrzenia na to, co dzieje się w firmie. Nie tylko pod kątem pojedynczego zdarzenia - transakcji - ale z szerszej perspektywy, całego badanego procesu i całej organizacji.


TOP 200