Węgierskie dyski IBM

W Szekesfehervar koło Budapesztu ruszyła produkcja napędów dyskowych IBM.

W Szekesfehervar koło Budapesztu ruszyła produkcja napędów dyskowych IBM.

Oficjalne otwarcie zakładów IBM Storage Products Kft odbyło się 21 listopada br. Inwestycja została zrealizowana w imponującym tempie - decyzję o lokalizacji fabryki podjęto w styczniu br., budowa ruszyła w marcu, a pełną zdolność produkcyjną, ok. 1 mln sztuk napędów, ma osiągnąć w połowie przyszłego roku. W Szekesfehervar wytwarzane są 3,5" dyski rodziny Deskstar o pojemnościach 1,2 i 1,7 GB przeznaczone do stosowania w komputerach osobistych lub stacjach roboczych, a ich odbiorcami są europejskie firmy produkujące komputery (OEM).

Fabryka IBM to względnie rzadki przykład inwestycji w produkcję wyrobów o najwyższej technologii w krajach Europy Centralnej. W fabryce o powierzchni 10 tys. m2 nie produkuje się jednak żadnych elementów - jest ona jedynie zakładem montażowym. Talerze dysków są sprowadzane z Niemiec, a pozostałe elementy z krajów Dalekiego Wschodu. Import ten ma być w najbliższej przyszłości zastąpiony przez dostawy od producentów europejskich. Wyposażenie superczystych, izolowanych pomieszczeń montażowych zostało przeniesione z niemieckich zakładów IBM. Praktycznie wszystkie czynności związane z przygotowaniem elementów, montażem oraz testowaniem i kontrolą są wykonywane przez pracowników ręcznie. IBM Storage Products Kft współpracuje ściśle z zakładami oraz centrum badawczo-rozwojowym IBM w Mainz (Niemcy), które zapewniły przeszkolenie załogi. Jak twierdzą węgierscy przedstawiciele firmy, już obecnie jakość i wydajność produkcji nie odbiega od osiąganej w innych fabrykach firmy. 350 pracowników wytwarza dziennie ok. 1 tys. napędów dyskowych.

Na decyzję o lokalizacji zakładów wpływ miało wiele czynników. Jak stwierdził David Ernsberger, wiceprezydent IBM Storage Systems Division, można tu wymienić: stabilną sytuację gospodarczo-polityczną, tradycje związane z blisko 60-letnią obecnością IBM na Węgrzech oraz silne poparcie i pomoc ze strony władz państwowych oraz lokalnych. Ważnym elementem jest oczywiście niższy niż w krajach zachodnich koszt siły roboczej, a także korzystne położenie i doświadczenie Węgier w handlu zarówno ze Wschodem, jak i Zachodem.

Wzrost popytu na pamięci dyskowe jest związany z rozwojem technik multimedialnych, wideokonferencji, wymaganiami nowych systemów operacyjnych oraz aplikacji. Całkowity przewidywany popyt na dyski w Europie w przyszłym roku to ok. 13 mln sztuk. Jak stwierdził David Ernsberger, podstawowym elementem strategii IBM jest dalsze zwiększanie sprzedaży dla odbiorców OEM - już obecnie jest to ok. 60% obrotów. Szansę na zwiększenie udziału w rynku IBM widzi m.in. w konkurowaniu z połączonymi firmami Seagate-Conner. Większość producentów komputerów stara się mieć różnych dostawców - ci, którzy zaopatrywali się w napędy Seagate i Conner mogą teraz wybrać IBM jako alternatywną firmę. David Ernsberger zapowiedział także agresywną politykę IBM, który będzie dążyć do znacznego poprawienia swojej pozycji na rozwijających się rynkach Europy Wschodniej i Centralnej, przede wszystkim w Rosji, Polsce, Czechach i na Węgrzech. David Ernsberger stwierdził, że IBM przewiduje szczególnie wysoki wzrost popytu na napędy dyskowe właśnie w tych krajach.

Podczas krótkiej prezentacji na temat rozwoju nowych technologii w dziedzinie napędów dyskowych, John Taylor, IBM Manager of Brand Mgmt Storage Products OEM Europe, powiedział, że w najbliższych latach można oczekiwać zastąpienia talerzy aluminiowych przez szklane oraz zmniejszenie rozmiarów głowic MR (magnetorezystywne) do ok. 0,5 mikrometra już około roku 2000. Bliski jest też czas osiągnięcia bariery wzrostu gęstości zapisu magnetycznego związanej z fizycznymi rozmiarami domen magnetycznych. Dlatego też IBM już obecnie prowadzi badania technologii optycznych, a w szczególności laboratoria firmy rozwijają technologie laserów o krótkich długościach fali (światło niebieskie) oraz metody zapisu holograficznego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200