Wczoraj w Monachium - dziś w Warszawie

Od początku tego roku firma Compaq Computer Corporation prowadzi ostrą kampanię reklamową. Jej głównym i stale przewijającym się motywem jest ubrane w różne formy hasło: Compaqa stać na wysoko jakościową produkcję po bardzo przystępnej cenie. Wszystko wskazuje na to, że firma, która dotychczas adresowała swoje wyroby do zamożnych klientów, zwłaszcza użytkowników serwerów i komputerów przenośnych, zamierza również zająć poczesne miejsce na rynku mikrokomputerów, także w Europie.

Od początku tego roku firma Compaq Computer Corporation prowadzi ostrą kampanię reklamową. Jej głównym i stale przewijającym się motywem jest ubrane w różne formy hasło: Compaqa stać na wysoko jakościową produkcję po bardzo przystępnej cenie. Wszystko wskazuje na to, że firma, która dotychczas adresowała swoje wyroby do zamożnych klientów, zwłaszcza użytkowników serwerów i komputerów przenośnych, zamierza również zająć poczesne miejsce na rynku mikrokomputerów, także w Europie.

Compaq pojawił się tu w 1984 r., wszystkimi operacjami kieruje centrala w Monachium. Obecnie ma on 13 oddziałów europejskich, a jego produkty sprzedawane są przez sieć ponad 1800 autoryzowanych resellerów. W ub.r. przychody Compaqa z tego rynku wyniosły 1,7 mld USD. Wraz z powstaniem zakładów produkcyjnych w szkockiej miejscowości Erskine, Compaq planuje utworzenie europejskiego ośrodka dystrybucji w Holandii, który na początku 1993 r. scentralizuje wszystkie dostawy.

15 czerwca w Monachium można było przekonać się, że hasła reklamowe mają pokrycie w praktyce. Firma przedstawiła 16 nowych produktów, w tym serię komputerów typu desktop - COMPAQ ProLinea, nowe modele komputerów typu notebook - COMPAQ Contura (do Compaqa należy 40% światowego rynku komputerów przenośnych), najnowocześniejszy kolorowy notebook - COMPAQ LTE Lite/25c, który uzyskał w marcu br. tytuł "Editor's Choise" i "PC USER GOLD Award" - wyróżnienia magazynów PC User i PC Magazine. Następna nowość to COMPAQ DESKPRO/i oraz COMPAQ DESPRO/M, wyposażone w nowoczesne rozwiązania funkcji graficznych i audio oraz fabrycznie zainstalowane oprogramowanie. Ten ostatni model z tzw. "Inteligent Modularity" jest przeznaczony dla użytkowników pracujących z CAD lub w środowisku Windows, a także potrzebujących komputera w funkcji file-servera. Zaletą komputerów tej serii jest również możliwość wewnętrznej rozbudowy. Zapowiedziano też szereg poczynań w dziedzinie oprogramowania, a szczególnie realizację planu mającego na celu usprawnienie zarządzania serwerami.

Druga część kampanii reklamowej dotyczącej cen też znajduje swoje odzwierciedlenie w faktach. Notebooki z serii COMPAQ Contura kosztują od 2900 DM do 5400 DM. Komputer Compaqa typu desktop można kupić już od 1000 USD ( od 1490 DM w naszej części Europy). Wprowadzenie konkurencyjnych cen na produkty Compaqa możliwe było, jak twierdzą szefowie firmy, dzięki nowemu procesowi produkcyjnemu integrującemu poszczególne piony produkcji. Poza tym wprowadzono specjalną procedurę wyszukiwania dostawców podzespołów.

W tydzień po monachijskiej premierze część nowych wyrobów Compaqa, w tym kolorowy notebook z serii LTE Lite i COMPAQ DESKPRO, zaprezentowano dziennikarzom na konferencji prasowej, która odbyła się w restauracji Domu Dziennikarza w Warszawie. Compaq nie ma swojego biura w Polsce i na razie nie zamierza go tu otworzyć. Swoją u nas obecność opiera na ll dealerach, wśród których są m.in. warszawski Computerland, CSBI, Koma z Katowic, Prokom z Gdyni, Qumak z Krakowa. Zobaczymy czy potrafią oni przekonać polskich klientów, że - jak głosi jeden ze sloganów reklamowych Compaqa -wyroby jego są jakościowo o klasę lepsze od klonów, a mogą z nimi konkurować cenowo.