Wchodzimy w chmury

Cloud computing z technologicznej mrzonki zamienia się w rzeczywistość. Swój biznes integrują z chmurą polskie małe firmy i korporacje. Ministerstwo Finansów chce nawet przenieść w chmurę wszystkie rozliczenia podatkowe.

67 mln USD

to szacunkowa wartość rynku cloud computing w Polsce w 2012 roku.

Od czasu, kiedy chmura przybrała realną postać, jej dostawcy podkreślają, że małe i średnie przedsiębiorstwa będą forpocztą jej wykorzystania. Od lat słyszymy także, że to właśnie MŚP pomimo ogromnego rozdrobnienia są solą polskiej gospodarki. Jako cały sektor stanowią istotny segment odbiorców informatyki.

Według raportu Computerworld TOP200, za 2011 rok wartość sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła ponad 800 mln zł, a to tylko przychody 350 dostawców IT biorących udział w naszym rankingu. Małe firmy obsługują małe firmy - to codzienność tego segmentu. Należące do niego podmioty nie mają własnych działów informatycznych ani dużych funduszy na narzędzia IT - stosują te, które umożliwiają im codzienną działalność. Nie oznacza to, że mają mniejsze potrzeby czy oczekiwania wobec technologii. Rynek jest tak samo wymagający dla wszystkich.

Zobacz również:

Dla MŚP koronnym argumentem za wykorzystaniem chmury jest elastyczny system opłat za dostęp do oprogramowania. Nie oznacza to, że każdy pakiet oprogramowania dla małej lub średniej firmy jest gotowy i dostępny w chmurze.

Coraz mniej wątpliwości

Tu otwiera się szansa dla nowych graczy, dopiero walczących o rynek. Wśród nich jest Wojciech Frysztak, który przed laty założył firmę WA-PRO i stworzył pakiet WF-MAG. W 2007 r. odsprzedał je Asseco Business Solutions. Teraz znów pracuje na swoim, uruchomił firmę ILUO, która oferuje programy do zarządzania MŚP.

"Postanowiłem stworzyć nową generację oprogramowania lepiej spełniającego potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw" - mówi Frysztak. W jego opinii dostępne na rynku rozwiązania są w większości mocno leciwe. Uznani producenci nie kwapią się do ponoszenia dużych i ryzykownych inwestycji obejmujących technologiczne unowocześnianie produktów, w tym opracowanie wersji chmurowych. Tymczasem wśród firm sektora MŚP pojawia się coraz częściej potrzeba zarządzania firmą w modelu rozproszonym, zarządzania siecią handlowców.

"Przystosowanie starszych aplikacji do tego modelu jest zwykle na tyle kosztowne, że skutecznie odstrasza mniejsze firmy od tego typu rozwiązań" - ocenia Wojciech Frysztak. Prace nad oprogramowaniem rozpoczął trzy lata temu. W tym samym czasie na rynku pojawił się Windows Azure. "O tego czasu ta platforma dojrzała do tego stopnia, że zdecydowaliśmy się ją wykorzystać. Pozycja Microsoftu i nakłady na rozwój Azure powinny budzić zaufanie" - uzasadnia Frysztak.


TOP 200