Warto rosnąć rozważnie

Rekomendacje dla rozwoju

Na podstawie analizy konkretnych firm autorzy raportu sformułowali także zestaw rekomendacji, które mogą pomóc w reorganizacji firmy. Jak sami mówią, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju musi stać się częścią misji, powszechnie rozpoznawalną zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Doktryna powinna być sformułowana wyraźnie w strategii biznesowej. W implementację strategii muszą być zaangażowane wszystkie grupy związane z przedsiębiorstwem: akcjonariusze, pracownicy, dostawcy, klienci i społeczności lokalne. Zrównoważony rozwój trzeba wbudować we wszystkie aspekty prowadzonej działalności.

W ramach firmy powinny funkcjonować zespoły odpowiedzialne za realizację poszczególnych elementów polityki zrównoważonego rozwoju. Wiele czołowych firm kierujących się tą koncepcją powołało komitety, których głównym zadaniem jest kontrolowanie realizacji zaplanowanych działań. Niezależnie od przyjętych rozwiązań organizacyjnych ważne jest, aby firma regularnie odnosiła się do kwestii zrównoważonego wzrostu na najwyższym szczeblu decyzyjnym. Do sprawnego wprowadzenia i funkcjonowania zasad w firmie konieczne jest opracowanie kodeksu zachowań w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju zarówno dla pracowników, jak i udziałowców oraz kontrahentów firmy.

IT i komunikacja

Koncepcja zrównoważonego rozwoju to także wyzwanie dla działów wdrażających i utrzymujących systemy biznesowe w firmach. Oznacza zwiększony popyt na nowoczesne rozwiązania energooszczędne, systemy do zdalnej komunikacji, a także na dedykowanie aplikacji odpowiadających np. za kontrolę poziomu emisji gazów cieplarnianych, obrót towarami niebezpiecznymi, opakowaniami i odpadami. W przypadku dużych firm dystrybucyjnych to także rozwój wszelkiego rodzaju rozwiązań umożliwiających zdalny odczyt informacji z etykiet (RFID).

Autorzy raportu "Nowe podejście do zrównoważonego rozwoju korporacji" postulują pójście o krok dalej i uwzględnienie zrównoważonego rozwoju we wszystkich systemach centralnych, począwszy od rozwiązań do zarządzania talentami, poprzez systemy zakupowe, zarządzanie relacjami z klientem (CRM), aż po strategiczną kartę wyników. Dopiero takie podejście promuje podejmowanie skoordynowanych, skutecznych i efektywnych kosztowo działań na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju.


TOP 200