Walka postu z karnawałem

Zasada 4 Pamiętaj, jeśli nie znasz kryteriów sukcesu, projekt nigdy nie zakończy się sukcesem.

Zasada 4 Pamiętaj, jeśli nie znasz kryteriów sukcesu, projekt nigdy nie zakończy się sukcesem.

Walka postu z karnawałem

Tomasz Byzia, prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą Infovide Akademia

Jeśli nie wiesz dokąd zmierzasz, to prawdopodobnie tam nie dotrzesz - to sentencja jednego z wielu dostępnych w supermarketach apokryfów Kubusia Puchatka. Pozornie prawdziwa, może być zabójcza dla współczesnego kierownika projektu, jeśli potraktuje ją zbyt dosłownie.

Definicje

  • Kryterium - miernik służący za podstawę oceny.

    Teza

    Kierownik projektu, który odpowiada za realizację celów projektu, musi także wiedzieć, jakie kryteria będą decydować o ocenie końcowych rezultatów projektu. Kryteria sukcesu powinny być ustalone zawsze przed rozpoczęciem prac i jasno zakomunikowane zespołowi projektowemu. Dzięki temu prace zespołu będą osadzone w klarownym i obiektywnym (mierzalnym) kontekście. Kontekst ten będzie określał zasady weryfikacji słuszności wszystkich decyzji projektowych, które mogą nas przybliżać lub oddalać od celu. Podstawowym kryterium sukcesu uznanym na świecie za uniwersalne jest zrealizowanie projektu zgodnie ze specyfikacją, w terminie i za określone pieniądze.

    Antyteza

    Zdefiniowanie precyzyjnych kryteriów sukcesu w dzisiejszych projektach jest niemożliwe. Nie ze względu na brak pomysłów jak to zrobić, ale z uwagi na dynamikę środowiska projektowego. Projekty są dziś bardziej wyprawą w nieznane, poszukiwaniem jakiejś tajemnicy, która kryje się przed nami i czasem pozwala się znaleźć. Szczególnie w warunkach ostrych zmian rynkowych i technologicznych spełnienie wymagań postawionych pół roku temu może dzisiaj być już nikomu niepotrzebne. Trzymanie się sztywnych celów i kryteriów w jasny sposób komunikuje zespołowi i klientowi, że nie mają prawa się uczyć, wyciągać wniosków ze zmian otoczenia i własnych porażek. Projekt, którym nie kieruje się adaptacyjnie, wcześniej czy później osiądzie na mieliźnie, której nie było na mapach wręczonych kierownikowi projektu na początku podróży.

    Wnioski

    Kryteria sukcesu nie mogą być ograniczeniem nałożonym na projekt. Nie mogą wiązać rąk ani zespołowi projektowemu, ani sponsorowi, ani użytkownikowi. Istnieje wielkie ryzyko, że w sytuacjach kryzysowych zespół i kierownik projektu zaczną "grać na osiągnięcie kryteriów minimum". Precyzja ich definicji obróci się przeciwko zespołowi i zabije jego kreatywność.

    Cała energia pójdzie na stworzenie systemu uzasadniającego wywiązanie się z narzuconych miar sukcesu. Co wtedy stanie się z satysfakcją klienta, spełnieniem jego rzeczywistych potrzeb? Co stanie się z satysfakcją zespołu?

    Kryteria sukcesu mogą i muszą się zmieniać. Rzecz w tym, żeby kierownik projektu sprawnie zarządzał ich zmianą, tzn. prowadził twórczy dialog z kluczowymi udziałowcami projektu. Projekt nigdy nie jest rozliczany na podstawie kryteriów ustalonych na początku. Udziałowcy stosują zawsze te, które przychodzą im do głowy w chwili odbioru produktów. Skuteczny kierownik projektu to taki, który umie je odgadnąć i na czas spełnić.

    Przykład

    Sponsor, jako podstawowe kryterium sukcesu, wybrał rentowność projektu na poziomie 10%.

    Już w połowie jego realizacji okazało się, że projekt może być bardziej opłacalny, na poziomie 20%. Co z tym problemem ma zrobić kierownik projektu? Przeprowadź analizę ryzyka.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200