Walka postu z karnawałem

Zasada 1 Pamiętaj, że Twoim jedynym celem jest uczynienie szczęśliwymi wszystkich udziałowców projektu.

Zasada 1 Pamiętaj, że Twoim jedynym celem jest uczynienie szczęśliwymi wszystkich udziałowców projektu.

Walka postu z karnawałem

Tomasz Byzia prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą Infovide Akademia

Przeglądając archiwalne numery Computerworld z roku 1998, natknąłem się na publikowany wtedy cykl artykułów o zarządzaniu projektami. Odruchowo zacząłem czytać urywki z kolejnych numerów i nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że doświadczam czegoś w rodzaju deja vu. Czy coś się zmieniło od tamtego czasu w praktyce zarządzania projektami? Czy to, co zajmowało wtedy uwagę kierowników projektów, dzisiaj jest jeszcze aktualne? Proponuję Państwu wspólną wycieczkę w barwny świat teorii i praktyki zarządzania projektami. Drogowskazami na tej drodze będą dla nas "przykazania" kierownika projektu. Te zwięzłe zasady sformułowane kiedyś przeze mnie na użytek kursów zarządzania projektami stanowią najlepszą syntezę lekcji, które życie daje współczesnym menedżerom projektów.

Definicje

  • Kierownik projektu - osoba odpowiedzialna za zarządzanie projektem.

  • Zarządzanie projektem - zastosowanie wiedzy, umiejętności, technik i narzędzi do działań mających na celu spełnienie wymagań projektowych.

  • Udziałowcy - osoby lub organizacje, które definiują wymagania projektowe lub na których interesy rezultaty projektu mogą wywierać wpływ pozytywny albo negatywny.

    Teza

    Kierownik projektu zarządza organizacją procesów wytwórczych tak, aby w ich wyniku powstały produkty spełniające wymagania projektowe. Produkty to dobra, za pomocą których można zaspokoić potrzeby. Potrzeby dotyczą np. usprawnienia pracy, zwiększenia wydajności lub rentowności, uzyskania satysfakcji klienta. Produkty projektowe mogą być różne - nowocześniejsze systemy informatyczne i produkcyjne, procedury jakości, dokumentacja, analizy, wykresy itd. Zarządzamy projektem po to, by zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia (w określonych ramach czasowych i ograniczeniach budżetowych) celu jasno zdefiniowanego przez najważniejszego z udziałowców projektu - sponsora. Cel zostanie osiągnięty, gdy wytworzymy produkty lub usługi służące do jego realizacji. To wyznacza sukces projektu i jego kierownika.

    Antyteza

    Czy kierownik wie, jakie rzeczywiste potrzeby mają udziałowcy projektu? Łatwo ograniczyć się do wymagań funkcjonalnych i pozafunkcjonalnych. Dopóki w projektach będą ludzie, dopóty będą wnosić niemierzalne wymagania emocjonalne i duchowe, potrzebę bogactwa, sławy, władzy, bycia najlepszym itd. To, co nazywamy "jasno i jednoznacznie sformułowanym celem projektu", w rzeczywistości nigdy nie istnieje. Może być co najwyżej zatrzymaną w pół drogi, niezdarną próbą zapisu procesu pozyskiwania informacji od kluczowych udziałowców. Wymagania i potrzeby udziałowców niezgodne lub sprzeczne z już zapisanymi (np. zmiany) zwykliśmy nazywać zagrożeniami (ryzykiem) projektu i odrzucać. Ale kto wtedy wyznacza kryteria sukcesu?

    Wnioski

    W metodzie PRINCE2 jest interesujące zdanie, które przytoczę własnymi słowami: "W metodzie zakłada się, że wspólna praca wszyst-kich odpowiedzialnych za projekt jest dobrze zorganizowana, a zakresy obowiązków i interesów osób uczestniczących w projekcie, zarządzających nim i pełniących rolę sponsora projektu są jasno określone". Dopiero po spełnieniu tego warunku można zarządzać projektem! Znacie Państwo może taki projekt? Ja znam ich niewiele. Czym więc są otaczające nas zewsząd "zjawiska projektowe"? Może nie są projektami i nie warto stosować do nich nauki o zarządzaniu projektami? Projekt "Moja ambicja", "Jeszcze im pokażę", "Ja tu rządzę", "Stać nas na to", "Jestem najlepszy", "I tak was zwolnimy"...

    Przykład

    Masz kierować projektem wytworzenia zintegrowanego systemu informatycznego dla pionu produkcji, sprzedaży i finansów. W wyniku projektu dyrektorzy dwóch z wymienionych pionów stracą pracę. Podaj przybliżony czas zakończenia projektu.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200