Walka o software

HP zdobyła w 2006 r. pozycję największej firmy IT na rynku światowym, uzyskując obroty 91,7 mld USD i minimalnie wyprzedzając IBM (91,4 mld USD). Z kolei IBM, według ocen Gartnera, w I kw. 2007 r. wyprzedził HP pod względem sprzedaży serwerów x86, uzyskując o 1,6% większy udział w rynku, choć jednocześnie HP pozostała na pozycji światowego lidera w segmencie serwerów kasetowych. Według IDC obie firmy mają też bardzo podobne udziały w rynku pamięci masowych, zajmując drugie miejsce za liderem - firmą EMC.

Natomiast na liście największych na świecie dostawców oprogramowania IBM jest na drugiej pozycji, tuż za Microsoftem, a po przejęciu Mercury Interactive, choć HP znacznie poprawiła swoją pozycję w tym rankingu, wciąż jest dopiero na szóstym miejscu. Obecnie udział oprogramowania w jej obrotach nie przekracza 2% (ok. 2 mld USD). Pod tym względem firma ruszyła już jednak w pogoń za IBM. Od kwietnia 2005 r., gdy kierownictwo firmy przejął Mark Hurd, HP kupiła już 20 producentów oprogramowania i dalej zamierza inwestować w tym segmencie rynku. Jednocześnie HP istotnie zmieniła obraz R&D - 4 lata temu 70% środków na badania i rozwój kierowane było do grup zajmujących się sprzętem, obecnie 70% pochłania rozwój oprogramowania.

Jednak IBM aktywnie umacnia swoją pozycję i nie zamierza jej łatwo oddać - od 2000 r. firma kupiła 45 mniejszych producentów oprogramowania, tylko w 2006 r. - 13, a w tym roku liczba ta będzie najprawdopodobniej jeszcze większa. Oprócz tego IBM zawarł ponad 4500 umów OEM dotyczących wykorzystania aplikacji i narzędzi programowych przez niezależne firmy. Najbardziej znaczące jest chyba rozszerzenie porozumienia z Cisco, które będzie wykorzystywać oprogramowanie IBM do zarządzania sieciami.

Według najnowszych danych, sprzedaż oprogramowania ma obecnie 20-proc. udział w obrotach IBM, ale aż 40% - w zyskach. Jednocześnie przedstawiciele firmy twierdzą, że ich długo-falowym celem jest zwiększenie tej ostatniej liczby do poziomu 50%. Jak mówi Rich Ptak z Ptak, Noel & Associates, obie firmy mają bardzo podobne strategie rozwoju oferty oprogramowania, a "jedyną różnicą jest to, że IBM zaczął ją realizować dwa lata wcześniej". IBM ma też w ofercie większą paletę aplikacji i narzędzi programowych niż HP, a według ocen analityków, pod względem strategii rozwoju oprogramowania i organizacji kanałów sprzedaży wyprzedza konkurenta przynaj-mniej o 12-18 miesięcy.


TOP 200