Walka o klienta

Polski Koncern Naftowy, przygotowując programy lojalnościowe dla klientów, jako jeden z pierwszych w Polsce zastosował na szeroką skalę karty mikroprocesorowe.

Polski Koncern Naftowy, przygotowując programy lojalnościowe dla klientów, jako jeden z pierwszych w Polsce zastosował na szeroką skalę karty mikroprocesorowe.

Połączenie Petrochemii Płock SA z Centralą Produktów Naftowych SA wymusiło zmianę strategii informatycznej płockiego koncernu. Zdecydowano się położyć większy nacisk na informatyzację stacji benzynowych i wdrożenia systemu zarządzania nimi. Nowa firma - Polski Koncern Naftowy SA - dysponuje siecią ponad 2000 stacji benzynowych w całej Polsce, w tym ponad 500 tzw. stacji patronackich.

Na jeden system

Od 1 stycznia 1999 r. Petrochemia Płock wykorzystuje system SAP R/3. Rozwiązanie to wybrała także dawna CPN. Projekt jednak wstrzymano ze względu na przeprowadzaną fuzję obu przedsiębiorstw. Już po połączeniu PKN rozpoczął pracę nad rozszerzeniem działającego systemu na placówki CPN. Do tej pory zbudowano znaczną część sieci WAN, łączącej wszystkie dyrekcje i stacje paliw dawnej Centrali Produktów Naftowych. Do końca 2000 r. ma się zakończyć w koncernie wdrożenie SAP R/3.

Z punktu widzenia zwiększenia konkurencyjności PKN na rynku paliwowym ważniejszym projektem jest jednak wdrożenie rozwiązań informatycznych, wspomagających działalność stacji benzynowych należących do firmy. Zdecydowano się także uruchomić dwa programy lojalnościowe dla firm (pod nazwą Flota Polska) i klientów indywidualnych. W obu przypadkach do identyfikacji uczestników programów zastosowano karty mikroprocesorowe. Jest to jeden z pierwszych projektów w Polsce wykorzystania tych kart na taką skalę.

Hurt i detal

"Połączenie obu firm wymusiło na nas całkowitą zmianę podejścia do informatyzacji przedsiębiorstwa. W Petrochemii Płock, wybierając i wdrażając nowy system, koncentrowaliśmy się na wspomaganiu od strony informatycznej działalności związanej z produkcją i hurtową sprzedażą paliw. Łącząc się z CPN, która dysponowała siecią ponad tysiąca stacji benzynowych, musieliśmy zająć się także tą sferą działalności" - mówi Lech Barszczewski, dyrektor Biura Informatyki Polskiego Koncernu Naftowego SA. Do końca 1999 r. dokonano modernizacji 460 z ok. 1300 stacji benzynowych należących do Polskiego Koncernu Naftowego, poprzednio w większości CPN. "Nasze działania związane z modernizacją stacji benzynowych wspomagają pracownicy dyrekcji regionalnych dawnego CPN, którzy znają specyfikę tego rynku" - wyjaśnia Waldemar Pobierzyn, kierownik Działu Technicznego Biura Informatyki PKN SA. "To oni właśnie pomogli m.in. opracować standardy związane z informatyzacją stacji benzynowych. Zajmują się także koordynacją i kontrolą prowadzonych działań w swoich regionach" - dodaje.

Stacje benzynowe podzielono na trzy kategorie. Wiąże się to z przygotowaniem odpowiedniego "pakietu rozwiązań informatycznych" dla każdej kategorii. W największych stacjach zbudowano sieć, wyposażono je w serwer, co najmniej 2 stanowiska sprzedaży z komputerem i drukarką fiskalną. Komputer jest zintegrowany z terminalem płatniczym, co - zdaniem informatyków PKN - jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na stacjach paliw w Polsce.

Wszystkie terminale są wyposażone w czytniki kart magnetycznych i mikroprocesorowych. Najmniejsze stacje mają jedno stanowisko sprzedaży. W przyszłości przedstawiciele PKN nie wykluczają przekształcenia części tych stacji w stacje bezobsługowe.

Cena sukcesu

"Modernizacja, w tym informatyzacja stacji benzynowych, wiąże się z dużymi kosztami. Jest jednak niezbędna. Przy obecnej konkurencji na tym rynku i małych marżach na paliwie, musimy przyciągnąć i utrzymać klienta. Jednym ze sposobów jest automatyzacja czynności, co przyspiesza i zwiększa komfort obsługi klienta" - uważa Waldemar Pobierzyn.

Do zakupionego od trzech polskich producentów oprogramowania wspomagającego działalność stacji benzynowych dodawane są kolejne moduły związane z wprowadzaniem przez PKN kolejnych usług. Ostatnim jest rozwiązanie obsługujące transakcje dokonywane z wykorzystaniem kart flotowych. Są one przeznaczone dla firm posiadających własne środki transportu, np. przewoźników. Karty te umożliwiają bezgotówkowy zakup paliw, określając jednocześnie limity dzienne, tygodniowe czy miesięczne tankowań.

Pamięć na karcie

"Aby móc zaoferować klientom korporacyjnym usługi na takim poziomie, musieliśmy zastosować karty mikroprocesorowe" - mówi Mariusz Matczak, kierownik Działu Kart Stałego Klienta w PKN. "Dzięki temu do obsługi transakcji poprzez karty flotowe nie musieliśmy budować systemu centralnego. Nie ma także potrzeby przechowywania danych o każdym z klientów na każdej naszej stacji. Informacje te zapisane są w procesorze na karcie" - dodaje.

Raz dziennie - w trzech turach - każda ze stacji łączy się z systemem centralnym w Płocku, przekazując dane z całego dnia, dotyczące transakcji dokonanych kartami płatniczymi, sprzedanych towarów, a także informacje o transakcjach dokonanych przez stałych klientów za pomocą kart flotowych (od 1 sierpnia br. także kart wystawianych klientom indywidualnym).

Stacje benzynowe łączą się z najbliższym węzłem dostępowym poprzez łącza komutowane. Węzły znajdują się w oddziałach dawnego CPN, połączonych z centralą PKN siecią Frame Relay. Jej budowa ma się zakończyć w czerwcu br. W centrali Polskiego Koncernu Naftowego znajduje się serwer komunikacyjny oraz napisana przez informatyków koncernu aplikacja przetwarzająca zbierane dane. System zbierający dane ze stacji posiada interfejs do systemu SAP R/3. Dzięki temu - raz lub dwa razy w miesiącu - wystawiane są zbiorcze faktury.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200