Walka na informacje

4. Zastosowanie iteracyjnego podejścia do tematu

Chociaż "biznes" może chcieć wszystko od razu, radzimy nie rzucać się na głęboką wodę. Zamiast tego warto podzielić wdrożenie na etapy. Każdy etap powinien się jednak zakończyć wdrożeniem funkcjonalności (jednej lub wielu) odpowiadającej określonej potrzebie biznesowej zdefiniowanej w strategii i planie działania. Następne etapy powinny bazować na poprzednich - odpowiednio je rozszerzając i rozbudowując.

5. Użycie sprawdzonych zasad komunikacji

Sukces projektu jest zdeterminowany również przez zarządcze i komunikacyjne umiejętności sponsora oraz liderów projektu. Efektywne ich wykorzystanie skutkuje dobrą "reklamą" wewnątrz organizacji, informowaniem udziałowców o zmianach, odpowiednim zarządzaniem oczekiwaniami (!) oraz pewnością, że pracownicy firmy czekają na zmianę, a nie że się jej boją.

Jacek Drwięga jest menedżerem w polskim oddziale międzynarodowej firmy doradczej Accenture. W artykule wykorzystano materiały wewnętrzne firmy Accenture.

* Brakuje w języku polskim dobrego określenia słowa governance. Jest to zbiór formalnych i nieformalnych reguł działania służących regulowaniu stosunków pomiędzy różnymi podmiotami organizacji, których dotyczy obieg informacji.

<hr size=1 noshade>Zintegrowane zarządzanie informacją

Governance

Ten obszar wiąże się z najtrudniejszymi wyzwaniami. Dotyka spraw związanych z organizacją i działaniem firmy. Często wdrożenie wypracowanej strategii wymaga gruntownych zmian w strukturze samej organizacji. Opór przed takimi zmianami zwykle jest największy.

Poprawnie zdefiniowana struktura organizacyjna firmy, role i zakresy odpowiedzialności osób dostarczających, przetwarzających oraz otrzymujących informacje są podstawą do definiowania zadań w pozostałych obszarach. Zwykle w trakcie definiowania ról okazuje się, iż istnieje potrzeba tworzenia nowych komórek i ciał koordynujących przepływ informacji. Standardy i polityki firmy powinny być tak zdefiniowane, aby podporządkować je wypracowanej strategii.

Przechowywanie

Walka na informacje
Obszar przechowywania to podbudowa dla obszaru Danych. Obejmuje sposoby przechowywania danych w sensie fizycznym. Chodzi o określenie, gdzie dane będą przechowywane (szczególne znaczenie ma to dla wielkich ponadnarodowych korporacji). Czy dane będą gromadzone w jednym miejscu, czy rozproszone w kilku, kilkunastu.

Wysyp nowych technologii sprawia, że należy poważnie zastanowić się nad sposobami przechowywania i dostępu do danych nieustrukturyzowanych, takich jak dokumenty tekstowe, zdjęcia cyfrowe, prezentacje, nagrania audio lub wideo. W przeszłości wiele organizacji pozwoliło na budowę departamentalnych systemów informacyjnych i teraz próbuje konsolidować je w jednorodną strukturę w celu zredukowania kosztów redundancji danych, zbędnych interfejsów czy licencji.

Dane

Ściśle powiązane z obszarem przechowywania. Obejmują projekty logiczne definiujące elementy danych, ich organizacje w rekordy, definicje zależności między rekordami. W tym obszarze podejmowane są decyzje o technikach "przenoszenia" danych z jednego miejsca na drugie, ich selekcji i czyszczenia. Obejmują one problemy związane z transferem plików, replikacją danych i/lub ich synchronizacją. Takie decyzje powinny być poprzedzone poprawnie przeprowadzonym audytem jakości istniejących danych w celu wyeliminowania istniejących niezgodności w danych pomiędzy różnymi systemami, braku wartości, zduplikowanych rekordów lub - co gorsza - całkowitego braku danych.

Audyt jakości danych nie może być jednostkowym zadaniem, ale powinien być procesem ciągłym, po to aby kolejne pojawiające się potrzeby gromadzenia coraz to innych danych były "bezpieczne" i łatwe do integracji z istniejącymi. Warto się również zastanowić nad zmianą wykorzystywanych narzędzi. Współczesne narzędzia ETL (Extraction, Transformation, Load) mogą zmniejszyć nakłady pracy na interfejsy o 50% (niektóre organizacje posiadają nawet po 100 osób dedykowanych do bieżącego utrzymania hurtowni).

Dostęp

Obszar obejmujący szeroko pojętą analizę i prezentację danych w formie raportów opracowań, analiz, automatycznie uaktualnianych portali korporacyjnych itd.

Przy budowie systemów analizy i systemów prezentacyjnych w szczególności należy mieć na uwadze potrzeby użytkowników.

Narzędzia analityczne Business Intelligence w końcu osiągnęły dojrzałość.

Za pomocą "przeglądarkowego" front-endu oferują funkcjonalność podobną do narzędzi klient/serwer. Znaczy to, iż wdrożenie BI dla dużej liczby użytkowników stało się obecnie o wiele łatwiejsze niż jeszcze 2 lata temu.

Dla przykładu - w jednej z organizacji skupiono się najpierw na architekturze i dostarczaniu znaczących i wartościowych informacji finansowych oraz jej prezentacji.

Zespół wdrożeniowy zaadaptował istniejące systemy przechowywania danych (włączając w to hurtownie danych), aby dostarczały takich informacji. W rezultacie powstał portal korporacyjny oferujący użytkownikom rzeczywiste dane dostosowane dokładnie do potrzeb użytkowników (zdefiniowanych w I fazie).


TOP 200