WWPE: Urzędy zawyżają koszty informatyzacji

Kontrola wykazała, że polskie urzędy zdecydowanie przeszacowują koszty związane z informatyzacją. Mowa o milionach złotych.

Koszt Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ryzykiem - od projektu począwszy po utrzymanie - Ministerstwo Finansów (MF) przeszacowało według kontrolerów o 1,7 mln złotych. Dużo? I tak i nie, bo wartość zamówienia MF na zakup sprzętu i migrację systemów informatycznych była przeszacowana aż o 3,5 mln złotych. Dodatkowo, jak wylicza Dziennik Gazeta Prawna, zawyżono także wstępny koszt systemów AES i AIS dla służby Celnej. Tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie (WWPE).

To jednak nie koniec wyliczanki. Zawyżonych kosztów doszukano się także w projektach Głównym Urzędzie Statystycznym, Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii i Centrum Projektów Informatycznych.

Zobacz również:

  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak

Łączna kwota przeszacowań w skontrolowanych urzędach wyniosła 23,5 mln. Część z nich udało się skorygować, oszczędzając w ten sposób od 2011 roku ponad 20 mln złotych. Mniejszych lub większych nieprawidłowości w przetargach doszukano się w aż 56% przypadkach.

Według doktora Jerzego Kwiecińskiego, eksperta BCC, urzędnicy w Polsce mają problemy z organizacją przetargów na systemy informatyczne. Należą one bowiem do tych najbardziej skomplikowanych. Dodaje, że problemy w przetargach pojawiają się już na poziomie tworzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, czyli na etapie planowania pożądanego rozwiązania. Kwieciński twierdzi, że to pokłosie słabego przygotowania. Zwykle na solidną analizę przeznacza się nawet 10% budżetu. W Polsce to maksymalnie kilka procent.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200