WLAN w oczach IDC

Świat wciąż czeka na rewolucję 3G, a tymczasem to sieci WLAN coraz częściej zaczynają sprawdzać się na lotniskach, w obiektach użyteczności publicznej, w środowiskach edukacyjnych itp.

Świat wciąż czeka na rewolucję 3G, a tymczasem to sieci WLAN coraz częściej zaczynają sprawdzać się na lotniskach, w obiektach użyteczności publicznej, w środowiskach edukacyjnych itp.

Technologie bezprzewodowych sieci lokalnych (WLAN) z natury rzeczy wnoszą nową jakość. W relacji do egzystujących od dziesięcioleci sieci przewodowych rozwiązania WLAN będą oddziaływać na rozwiązania sieciowe podobnie jak telefonia komórkowa na tradycyjną sieć telefoniczną.

Zobacz również:

Według szacunków IDC światowa sprzedaż sprzętu WLAN osiągnęła w 2001 r. wartość 1,45 mld USD, o 34,2 proc. więcej niż w 2000 r. IDC spodziewa się, że w 2006 r. klienci wydadzą na produkty dla sieci bezprzewodowych 3,72 mld USD.

Z upowszechnieniem się łączności mobilnej wiąże się akceptacja dla urządzeń i infrastruktury bezprzewodowej zarówno w sieciach korporacyjnych, jak i poza nimi. Uznani dostawcy sprzętu sieciowego, sprzedający przede wszystkim przełączniki LAN, rutery i IP VPN, zamierzają integrować WLAN jako część ich całościowej strategii sieciowej. Ale - zdaniem analityków IDC - być może największe poparcie sieci bezprzewodowe zyskają w segmencie SOHO i sieciach domowych (na ofertę dla masowego odbiorcy WLAN stawiają zwłaszcza producenci azjatyccy).

Cztery czynniki będą miały obecnie największy wpływ na rozwój sieci bezprzewodowych: po pierwsze - zastosowanie w takich dziedzinach, jak edukacja i handel detaliczny; po drugie - użycie tych technologii w sieciach publicznych, np. na lotniskach, w hotelach itp.; po trzecie - segment SOHO i środowisko domowe; po czwarte - wprowadzenie produktów 5 GHz (802.11a i HiperLAN/2). Udział dużych przedsiębiorstw w upowszechnianiu WLAN na początku badanego przez IDC okresu nie będzie wielki, potem będzie stopniowo narastał.


TOP 200