WBK umożliwił klientom dostęp do konta przez Internet

Wielkopolski Bank Kredytowy jest drugą instytucją finansową, po Banku Pekao SA, która umożliwiła klientom dostęp do konta za pośrednictwem Internetu. Po raz kolejny zastosowano autorskie rozwiązanie z zakresu bankowości internetowej.

Wielkopolski Bank Kredytowy jest drugą instytucją finansową, po Banku Pekao SA, która umożliwiła klientom dostęp do konta za pośrednictwem Internetu. Po raz kolejny zastosowano autorskie rozwiązanie z zakresu bankowości internetowej.

W skład nowej oferty banku nazwanej "WBK 24" wejdzie pakiet trzech usług. Dzięki "WBKonline" posiadacze kont będą mogli sprawdzić saldo rachunków za pośrednictwem Internetu. Uzyskają również wgląd w historię konta i informacje o kursie walut. Usługa "WBKtelekonto" umożliwi sprawdzenie przez telefon salda rachunków i 10 ostatnich transakcji, które dodatkowo będzie można otrzymać faksem.

Największą nowością będzie usługa nazwana "WBKinfotekst", dzięki której klienci banku uzyskają możliwość otrzymania informacji o saldzie i ostatnich 5 transakcjach za pośrednictwem telefonu komórkowego. Po wprowadzeniu numerów identyfikacyjnych będą one przesyłane na telefon komórkowy klienta za pośrednictwem komunikatów tekstowych na ekranie telefonu (SMS). Na razie usługa ta będzie dostępna jedynie abonentom Plus GSM, trwają jednak rozmowy z pozostałymi operatorami telefonii komórkowej.

Własnym sumptem

Zbudowany przez specjalistów z WBK system wykorzystuje zarówno HTML, jak i technologie Java. Klienci korzystają ze stron stworzonych w HTML-u, z którymi komunikują się za pośrednictwem protokołu HTTPS. Na poziomie serwera jest stosowany servlet napisany w Javie, który odbiera informacje nadane przez użytkownika i łączy się z monitorem transakcji Tuxedo, umożliwiającym transakcję w systemie rozproszonych baz danych.

Do realizacji usług telefonicznych są wykorzystywane rozwiązania IVR (Interactive Voice Response) firmy Suntech. Do tworzenia systemu umożliwiającego dostęp do danych za pośrednictwem telefonu komórkowego zastosowano specjalizowane rozwiązanie firmy Telenor Polska. Pełni ono równocześnie funkcję bramki, konwertera i filtra pomiędzy systemami używanymi przez bank i operatora telefonii komórkowej.

Każdy klient, który w oddziale banku podpisze "Deklarację korzystania z usług bankowych w ramach WBK24", otrzyma indywidualny ośmiocyfrowy numer identyfikacyjny i czterocyfrowe PIN-y, pozwalające na korzystanie z poszczególnych usług składających się na WBK24. "Zdecydowaliśmy się na ten rodzaj zabezpieczeń, aby maksymalnie ułatwić dostęp do naszych usług" - mówi Maciej Biniek, zastępca dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej WBK. "Wykorzystanie zabezpieczeń sprzętowych, takich jak karta z wbudowanym mikroprocesorem, wymagałoby zainstalowania specjalnych końcówek i w rezultacie ograniczyło swobodę dostępu do informacji" - dodaje.

Współpraca z operatorem

Do pracy nad projektem było zaangażowanych prawie 10 osób z Departamentu Informatyki i Departamentu Bankowości Elektronicznej, a także specjaliści z Polkomtela, którzy pomogli w opracowaniu bezpiecznego systemu umożliwiającego wgląd w saldo rachunku za pośrednictwem telefonu komórkowego. Największym wyzwaniem, jakie pojawiło się w trakcie realizacji projektu, była odpowiednia koordynacja zespołów wykonujących zadania związane z udostępnieniem poszczególnych usług. WBK planuje dalszą rozbudowę funkcji systemu, przede wszystkim umożliwienie dokonywania przelewów. "Z uwagą przyglądamy się nowej technologii WAP (Wireless Application Protocol), prezentowanej na tegorocznej wystawie CeBIT. Chcielibyśmy ją zastosować w naszym projekcie" - mówi Maciej Biniek.

***

Dłuższa kolejka do Internetu

Nad własnymi rozwiązaniami umożliwiającymi dostęp do kont za pośrednictwem Internetu pracuje kilka banków. "Nasz projekt jest już praktycznie skończony i zostanie najprawdopodobniej udostępniony klientom w grudniu br." - zapowiada Jaromir Pelczarski, dyrektor Departamentu Informatyki w Pierwszym Polsko-Amerykańskim Banku SA w Krakowie. Jeszcze w tym roku usługi w Internecie powinien udostępnić PKO bp. Być może nastąpi to już w październiku br., jeśli pozytywnie zakończą się wszystkie testy. Rozpoczęcie projektu z zakresu bankowości internetowej zapowiada także Kredyt Bank PBI. "Kontaktowaliśmy się z kilkoma firmami oferującymi gotowe rozwiązania tego rodzaju i prawdopodobnie wybierzemy jedno z nich. Usługi bankowości internetowej udostępnimy jednak dopiero w przyszłym roku" - mówi Wiktor Culicki, naczelnik Wydziału Elektronicznej Wymiany Danych w Kredyt Banku PBI.