W złotych kajdankach

Niektóre świadczenia mają w zamierzeniu ułatwiać codzienne życie. Może to być wynajęcie apartamentu, osobistego kucharza, zorganizowanie opieki nad zwierzęciem domowym czy darmowe usługi pralni chemicznej. Kolejna grupa to benefity związane z wypoczynkiem i rozrywką, np. wycieczki do egzotycznych krajów lub uprawianie na koszt pracodawcy nietuzinkowego sportu, m.in. golfa czy jazdy konnej. Inne przykłady to bilety do teatrów, masaże, karty stałego klienta do renomowanych klubów sportowych i restauracji. Zapotrzebowanie na takie świadczenia dobrze wyczuły firmy oferujące różnego rodzaju bony. Oprócz standardowych kuponów podarunkowych na rynku pojawiły się bardziej wyszukane propozycje w rodzaju Travel&Beauty i Travel&Spa firmy Sodexho Pass. Posiadacze takich kart mogą skorzystać z usług salonu piękności, odwiedzić jaskinię solną lub wypocząć w ośrodku spa. Nietypowym kuponem jest też zestaw Vivabox z próbkami produktów, np. perfum lub alkoholi, spośród których obdarowana osoba dokonuje ostatecznego wyboru prezentu. O zastosowaniu Vivabox opowiada Katarzyna Jasińska, dyrektor regionu sprzedaży w Sodexho Pass: "Niektórzy nasi klienci przed świętami wybierali zestawy Vivabox dla swoich kluczowych pracowników lub partnerów biznesowych - przede wszystkim menedżerów bądź też osób, które zasługują na wyjątkowe wyróżnienie. Wskazywali na chęć zaskoczenia pracowników podarunkiem, którego do tej pory na pewno nigdy nie dostali" - mówi Jasińska.

Mieć i by(wa)ć

Istotnym elementem pakietów menedżerskich są świadczenia o charakterze finansowym: opcje na akcje, fundusze inwestycyjne, polisy na życie. Popularne są też pożyczki od firmy na bardzo korzystnych warunkach. Z jednej strony takie benefity mają największą wartość materialną, z drugiej - w takich przypadkach złote kajdanki naprawdę mocno trzymają na uwięzi. Jerzy Potocki, partner zarządzający w firmie headhuntersko-doradczej Aims International, zwraca uwagę, że "werbowani" menedżerowie posiadający takie świadczenia z góry odmawiają udziału w rekrutacji. "Nie przychodzą na interview nawet z czystej ciekawości" - opowiada. Cennym benefitem jest również sponsorowanie przez pracodawcę networkingu, np. opłacanie członkostwa w prestiżowych klubach biznesowych. W każdej branży są takie miejsca i wydarzenia, gdzie dobrze jest bywać i gdzie warto nawiązywać znajomości. Nie samą pracą jednak człowiek żyje, nawet menedżer. Na całym świecie modny jest trend work-life balance, czyli dążenie do równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Chodzi o takie rozwiązania, jak dodatkowe dni wolne i możliwość pracy w domu. W Wielkiej Brytanii ponad 20% firm posiada specjalną politykę odnośnie urlopu "sabbatical". Jest to długi odpoczynek od pracy (zazwyczaj od 2 miesięcy do roku), kiedy pracownicy na nowo ładują akumulatory. Często dostają oni w tym okresie przynajmniej część wynagrodzenia. Ten rodzaj benefitu jest adresowany głównie do szczególnie narażonych na ryzyko wypalenia zawodowego menedżerów. Sabbatical można wykorzystać na podróż dookoła świata, pracę wolontariusza lub po prostu na ucieczkę od zgiełku miasta. W Polsce na razie co sabbaticals nie zostały docenione i stanowią raczej rzadkie i indywidualne przypadki.

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

TOP 200