W sferze marzeń i luksusu
-
- Piotr Waszczuk,
- 22.02.2011
Analitycy prognozują wzrost sprzedaży specjalizowanych aplikacji biznesowych. Czy plany i deklaracje producentów idą w parze z oczekiwaniami polskiego rynku?

Coraz bardziej popularne stają się też rozwiązania pozwalające na korzystanie z zaawansowanych możliwości systemu ERP, BI lub CRM z poziomu urządzeń mobilnych. Zmiany w tym zakresie idą w kierunku wprowadzenia możliwości swobodnego i natywnego korzystania z dobrodziejstw tego rodzaju oprogramowania, niezależnie od tego, z jakiego rodzaju urządzenia korzysta użytkownik. Zmieniają się również metodyki wdrożeniowe. Widoczne jest tu m.in. odejście w stronę samoobsługi i uproszczenia procesów wdrożeniowych. Wypracowane głównie dla mniejszych firm rozwiązania w zakresie standaryzacji i modularyzacji systemów trafiają dziś na podatny grunt wśród większych organizacji. Przybywa projektów typu roll-out. Systemy mają być szybko i tanio dostępne także dla największych firm. Można uznać to za kolejną fazę dojrzewania tego segmentu rynku. Co będzie dalej?
System z przenośnej chmury
Ubiegły rok to także kolejna fala zasadniczych zmian w zakresie obsługi oprogramowania. Systemy wspierające obsługę konkretnych procesów biznesowych zyskiwały m.in. bardziej ergonomiczne i estetyczne interfejsy graficzne. Nie brakowało również zmian w zakresie warstwy prezentacyjnej - na szeroką skalę promować zaczęto predefiniowane, a więc także standardowe interfejsy przygotowane pod kątem określonych ról użytkowników. Z drugiej strony - zarówno w odniesieniu do tak poważnych kwestii, np. organizacji procesów biznesowych, jak i mniej ważnych, m.in. interfejs obsługi - producenci zapewniali o możliwości elastycznego dopasowania systemu do specyfiki prowadzonego biznesu. Wiele mówiono również o wykorzystaniu tzw. funkcji społecznościowych. Rozwiązania znane z typowo konsumenckich serwisów mają okazać się skutecznymi narzędziami wspierającymi komunikację - w ramach własnej organizacji i poza nią - oraz kreatywność. Są to jednak tylko funkcje pomocnicze wobec typowych mechanizmów z zakresu ERP lub CRM.