W poszukiwaniu straconego rynku

Cisco Systems Poland konsekwentnie rozwija nowe obszary działalności. Ostatnio należą do nich systemy telefonii IP i zintegrowanej komunikacji.

Cisco Systems Poland konsekwentnie rozwija nowe obszary działalności. Ostatnio należą do nich systemy telefonii IP i zintegrowanej komunikacji.

Jednym z głównych obszarów wzrostu, dla firmy znanej jeszcze przed kilku laty głównie z niezawodnych routerów i przełączników, są konsekwentnie promowane od dwóch lat systemy telefonii IP i zintegrowanej komunikacji. Na razie Cisco nie może pochwalić się znaczącym udziałem w rynku, jednak - z każdym sprzedanym urządzeniem - systematycznie pnie się w górę.

"Rozwiązania IP communication napędzają naszą sprzedaż na rynku dużych przedsiębiorstw, który jest nasycony pod względem typowego sprzętu sieciowego" - mówi Paweł Malak, nowy dyrektor generalny Cisco Systems Poland, który w lutym br. przejął obowiązki Dariusza Chwiejczaka. Pośród klientów wymienia przede wszystkim firmy z sektora finansowego. Od dłuższego czasu dostawcy sprzętu sieciowego nie mogą liczyć na sprzedaż dużej liczby produktów, składających się na podstawową infrastrukturę. Zadecydowały o tym ogromne inwestycje przeprowadzone przez największe polskie firmy kilka lat temu.

Całkowicie nowym trendem jest natomiast zaangażowanie na rynku rozwiązań dla użytkowników domowych, także w obszarze tzw. cyfrowej rozrywki. Dlatego już wkrótce działający dotychczas na polskim rynku odrębnie oddział Linksys (firmy przejętej przez Cisco w 2003 r.) zostanie zintegrowany z Cisco Systems Poland. Ma to zagwarantować jednolite podejście do rynku.

Odwrócenie trendu

W poszukiwaniu straconego rynku

Paweł Malak, dyrektor generalny Cisco Systems Poland

"Ubiegły rok był dla nas bardzo dobry. Zanotowaliśmy 30-proc. wzrost sprzedaży. W tym roku planujemy zachowanie tego tempa" - podsumowuje Paweł Malak. Firma nie udostępnia informacji na temat wysokości swoich przychodów. Według naszych szacunków, wzrost był znacznie niższy. Niewątpliwie jednak udało się odwrócić niekorzystny trend. Przychody Cisco Systems Poland zmniejszały się od 2001 r.

Wzmożone zakupy Cisco odczuło zwłaszcza w połowie 2005 r. "Wzrost gospodarczy, wspierany środkami z funduszy Unii Europejskiej oraz inwestycjami zagranicznymi, przekłada się na powstawanie nowych biur i fabryk. Świadczą o tym chociażby zapełnione specjalne strefy ekonomiczne. Cisco ma w nich po kilku, kilkunastu klientów" - mówi Paweł Malak.

Tymczasem każde nowe biuro to potencjalnie nowy klient dla sieciowego giganta. Niestety, wielu nowych klientów decyduje się na wykorzystanie technologii bezprzewodowych. Oferta Cisco jest w tym zakresie bardzo bogata, jednak stosunkowo niskie ceny powodują, że przychody ze sprzedaży infrastruktury WLAN nie mają znaczącego wpływu na wyniki polskiego oddziału.

Rynki trzy

W poszukiwaniu straconego rynku

Przychody Cisco Systems Poland

Firma coraz więcej czerpie z rynku telekomunikacyjnego, z którego przychody stanowią 30% całości. Szczególnie dynamicznie wzrastało w ubiegłym roku zainteresowanie usługami IP VPN. Cisco współpracuje w tym zakresie praktycznie ze wszystkimi operatorami telekomunikacyjnymi oferującymi usługi VPN, na czele z TP.

Konwergencja rynków telefonicznego, transmisji danych, a także telewizyjnych sieci kablowych otworzyła przed Cisco nowe możliwości. Firma szybko zdobywa referencje. Przykładem może być Nysa, gdzie w oparciu o technologie Cisco uruchomiono miejską sieć szerokopasmową, wykorzystującą technologie Ethernet i FTTB (Fiber-To-The-Building). Oferowane w niej usługi obejmują dostęp do Internetu, telefonię VoIP oraz telewizję interaktywną (IPTV). Do końca br. nyskie usługi triple play mają być dostępne w 12 tys. mieszkań.

Firma liczy także na sektor publiczny. Podobne nadzieje żywił jednak rok temu poprzedni dyrektor generalny Cisco Systems Poland. Jego obawy, dotyczące niewielkiego zainteresowania projektami IT w administracji spowodowanego wyborami parlamentarnymi i zmianą rządu, okazały się nie bezpodstawne.

Od dłuższego czasu Cisco odczuwa ożywienie na rynku średnich przedsiębiorstw. "W ciągu ubiegłego roku sprzedaż wzrosła o połowę. Stanowi ona już 20% naszych przychodów" - mówi Paweł Malak. "Firmy z tego sektora zainteresowane są przede wszystkim klasyczną sieciówką - routerami, przełącznikami, w nieco mniejszym stopniu zaawansowanymi technologiami IP VPN czy IP Communication" - dodaje.

Oddział rośnie

Ubiegły rok była dla Cisco Systems Poland znaczący także z innego względu. Firma w skali globalnej przechodziła wewnętrzną reorganizację. W efekcie Polska została zaklasyfikowana do krajów o dużych perspektywach wzrostu. Oznacza to, że polski oddział otrzymał i będzie otrzymywał dodatkowe środki, które mogą być przeznaczone na zwiększenie zatrudnienia. W krótkim czasie liczba pracowników ma wzrosnąć o 50%. Dotyczy to głównie obszarów sprzedaży i wsparcia sprzedaży.

W związku z tym w sierpniu tego roku Cisco zamierza przenieść się do nowego biura. Powierzchnia w stosunku do obecnie zajmowanych pomieszczeń wzrośnie trzykrotnie. Nowe przestrzenie mają być przeznaczone głównie na sale do prezentacji rozwiązań partnerom i klientom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200