W podróż tylko z GPSem

Jak prognozują analitycy iSuppli popularność odbiorników do nawigacji satelitarnej będzie w najbliższych lat dynamicznie wzrastać. Jedynie w ubiegłym roku sprzedano 19,8 milionów sztuk urządzeń dedykowanych specjalnie do użytkowania w samochodzie, a już za 5 lat wartość ta ulegnie potrojeniu (65,1 milionów). Nawigacja samochodowa jest jednym z najważniejszych czynników napędzających rynek produktów GPS (Global Positioning System).

Wyniki badań wskazują, że większość kierowców preferuje odbiorniki dedykowane nawigacji samochodowej, które wyróżniają się łatwością obsługi i dużymi, czytelnymi wyświetlaczami (często w przeciwieństwie do palmtopów ze zintegrowanym modułem GPS). Według danych zebranych przez specjalistów iSuppli na opisywanym rynku dominują dwaj producenci: Tom-Tom oraz Garmin. Obie spółki wykorzystują obecnie fakt zwiększającego się popytu na podręczne urządzenia nawigacyjne, czego skutkiem jest m.in. wykupywanie przez nie dużych ilości półprzewodników i układów scalonych używanych do produkcji odbiorników.

Tylko dzięki koniunkturze obserwowanej na przestrzeni ostatnich czterech lat przychody zarówno Tom-Tom, jak i Garmin osiągnęły poziom przekraczający miliard USD. W przypadku firmy Tom-Tom w ubiegłym roku wyniosły one 1,6 miliarda USD (w 2002 r. było 10 milionów USD).

Pomimo dobrej kondycji dwóch największych producentów odbiorników samochodowych do nawigacji satelitarnej cały czas zwiększa się potencjalna grupa konkurentów, mogących zagrozić istniejącej sytuacji. W regionach takich jak Tajwan czy Korea powstało ok. 100 firm starających się projektować własne odbiorniki. Analitycy iSuppli wśród najważniejszej z nich wymieniają spółkę ODM Mitac (właściciela znanej marki Mio), która niedawno przejęła firmę Navman. W wyniku fuzji Mitac zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem udziałów na rynku satelitarnej nawigacji samochodowej (20 proc.) - podczas, gdy Garmin ma 25 proc. udziałów, a Tom-Tom 37 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200