W odmętach sprzeczności

Inwestycje w harmonii z koniunkturą

Sposób i zakres inwestowania w dużej mierze są zharmonizowane z oceną koniunktury. Natomiast logiczny związek kierunku inwestowania ze wskazywanymi barierami jest rzadko uchwytny, jak już dało się zauważyć w wymienionym przykładzie. Istnieje rozziew między tym, jak postrzega się sytuację całej branży, a nawet sytuację grupy firm o podobnym profilu, a tym, jak postrzega się samego siebie i jak się zatem postępuje. Tę niespójność poglądów sygnalizuje również inny fakt. Jako barierę rozwoju wskazuje się brak środków inwestycyjnych w przemyśle i administracji, ale zarazem w zdecydowanej większości firm informatycznych brak jakiejkolwiek strategii zmniejszania kosztów, aby w konsekwencji zmniejszyć ceny i ułatwić klientom inwestowanie w informatykę, a więc i powiększyć swój rynek - znieść wymienioną barierę. W obliczu szczupłości środków w gospodarce i administracji przedstawicielom branży pozostaje zatem jedynie zmniejszenie marży, co nie sprzyja rozwojowi. Bardziej korzystne byłoby zmniejszenie kosztów.

W grupach firm różnej specjalności nie ma wielkich różnic w rozkładzie inwestycji, ale zauważa się pewne odmienne rozłożenie akcentów. Producenci sprzętu większy nacisk kładą na ulepszenie dotychczasowej oferty i wprowadzenie nowych produktów, a także na marketing i reklamę. Producenci oprogramowania, jak wszyscy, doskonalą swoje produkty, ale bardziej niż firmy o innych profilach szkolą pracowników. Zgodnie z ogólną normą również nie zaniedbują biur. Marketing u nich znajduje się na dalszym, ale ciągle ważnym miejscu. Dystrybutorzy, którzy najbardziej ze wszystkich narzekają na ostrą konkurencję w branży, najwięcej pieniędzy wydają na... infrastrukturę biurową. Dopiero w dalszej kolejności starają się zwiększyć swoją ofertę i szkolić pracowników. Dilerzy podobnie wykazują się wielką zapobiegliwością w ulepszaniu swojego środowiska pracy biurowej i samochodowej. W tej grupie firm jako jedynej tak wielką wagę przywiązywano do wzbogacenia bazy transportowej. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak zauważyć, że również dilerzy sporo się uczą. Wydatki na marketing i reklamę stanowią trzecią, ważną pozycję w ich strategii rozwoju.

Integratorzy koncentrują się głównie na uatrakcyjnieniu swojej oferty. Oznacza to przede wszystkim oferowanie nowych produktów, ulepszenie dotychczasowych usług i produktów oraz podniesienie kwalifikacji pracowników. Działania akurat tej grupy firm wyglądają spójnie i rozsądnie, z tym że na ogół jest to integracja bardzo wąsko rozumiana, jako projektowanie, budowa i integracja sieci. Podobna jest też struktura inwestycji wszystkich firm usługowych, z tym że z większym naciskiem na ulepszenie produktów już będących w ofercie. Firmy usługowe więcej wydają na marketing i reklamę.

Firmy informatyczne w dalszym ciągu inwestują głównie ze środków własnych. Jest to niezmienna tendencja od wielu lat. W roku1998 po raz pierwszy zaznaczył się większy udział kredytów w nakładach inwestycyjnych, a w roku 1999 ten trend się umacniał. Najczęściej w bankach zadłużają się dystrybutorzy i producenci oprogramowania. Istotna zmiana nastąpiła w podejściu do leasingu. Jeszcze dwa lata temu prawie nieobecny w strategii firm, rok temu wykorzystywany już na równi z kredytem, obecnie jest dla firm usługowych ważniejszym źródłem inwestowania niż kredyt. Dla integratorów, dilerów i niektórych rodzajów firm usługowych bardzo liczą się pożyczki podmiotów niebankowych, czyli przede wszystkim kredyt kupiecki. Emisja akcji jest źródłem pieniędzy dla niewielkiego odsetka firm.


TOP 200