W najbliższej przyszłości zaniknie podział na biznes i e-biznes

E-gospodarka jest dzisiaj pojęciem sugerującym innowacje wykorzystujące nowy kanał komunikacji - Internet. Szybko nadchodzi jednak moment, w którym sieć będzie dostępna praktycznie dla każdego. Biznes nieistniejący w Internecie nie będzie miał fundamentalnych wartości - udziału w rynku, relacji z klientami. Można zdecydowanie wskazać kierunek: nie ma biznesu bez Internetu.

Grzegorz Wójcik, dyrektor biznesowy i CIO w Grupie Allegro. Odpowiedzialny za rozwój biznesów międzynarodowych w kilkunastu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wcześniej prezes zarządu DreamLab Onet.pl i członek zarządu Grupy Onet.pl, a także dyrektor Departamentu Nowe Media w TVN. W 1999 r. współtworzył spółkę Interia.pl, w której przez 7 lat pełnił funkcję wiceprezesa zarządu i dyrektora programowego.

Internet zrewolucjonizował sposób zawierania transakcji i nadal jego udział będzie rósł, odbierając udział w rynku tradycyjnej formie fizycznej obecności przy zakupach. Przykładowo, w Polsce Grupa Allegro, prowadząc platformę pośredniczącą pomiędzy sprzedającymi i kupującymi, zapewnia przede wszystkim bezpieczeństwo i wiarygodność transakcji, dostarczając partnerom biznesowym unikalne możliwości docierania do konsumentów za pomocą zarówno możliwości prezentacji swojej oferty, jak i sfinalizowania decyzji za pomocą błyskawicznych i bezpiecznych płatności elektronicznych.

Tak więc przyszłość naszej branży koncentrować się będzie nadal wokół dalszego rozwijania bezpiecznych dla użytkowników serwisów umożliwiających w różnych dziedzinach życia powstawanie miejsc prezentacji ofert produktów i usług cieszących się zaufaniem kupujących oraz popularyzacji płatności elektronicznych w ogóle.

Co na to media?

Media internetowe, serwujące treści i usługi, nadal będą korzystać z mieszanego modelu przychodów, w zależności od stopnia rozwinięcia rynku i dostępności wygodnych systemów płatności. W zamian za atrakcyjne treści bardzo dobrze będzie funkcjonował model reklamowy, jednak coraz więcej usług dostępu do treści będzie płatnych. Kluczowym czynnikiem sukcesu dla wielkości rynku "płatnego kontentu" jest wprowadzanie treści i usług do platform dystrybucji podłączonych do bardzo łatwych mikropłatności, przygotowanych w sposób podobny do ekosystemu Apple, który dziś jest wzorem funkcjonowania intuicyjnego dla użytkowników środowiska. Tam gdzie treści i usługi będą masowe, z powodzeniem królować będą modele reklamowe, tam gdzie będzie zapotrzebowanie na usługi bardziej wyspecjalizowane, funkcjonować będą modele płatne.

W ciągu ostatnich kilku lat największy postęp osiągnięty został w wizualizacji treści, w zbliżaniu rozrywki oraz prezentacji towarów i usług za pomocą multimediów. Wideo online okazało się hitem, w tej dziedzinie wielkich rewolucji technologicznych zapewne już nie będzie, po prostu będziemy świadkami, jak szybko opracowane koncepcje staną się dostępne masowo, w każdym telefonie czy telewizorze z dostępem do sieci, co spowoduje trwałą zmianę charakterystyki konsumpcji mediów i zachowań społeczeństwa.


TOP 200