W lidze pionierów

"Każdy kto coś tworzy w SIP nie robi tego sam dla siebie, ale z myślą, aby było wykorzystywane przez jak największą liczbę użytkowników systemu" - mówi Andrzej Noras. Pracownicy Wydziału Geodezji tłumaczą z kolei, że dane, które właśnie wprowadzają do systemu katastru związane np. z ewidencją gruntów są w czasie rzeczywistym widoczne dla ponad 300 innych pracowników urzędu i innych jednostek organizacyjnych miasta Katowice, których praca jest związana z tymi informacjami, np. osób odpowiedzialnych za zazielenianie miasta. "O tym jak ważne są aktualne dane w SIP dla pracy urzędu świadczy chociażby fakt, że na ponad 1000 pracowników, ok. 300 ma dostęp do całości lub części systemu" - mówią. System daje możliwość przeglądania wyrysów, redagowania map ewidencyjnych i robienia wydruków w ciągu kilku minut. Obecnie w mieście trwają prace nad utworzeniem cyfrowej mapy miasta w rozumieniu przepisów geodezyjno-kartograficznych. W tym roku miasto przestanie bowiem całkowicie prowadzić zasoby kartograficzne w postaci papierowej. Pierwszym krokiem do tego było wykonanie ortofotomapy 3D z dokładnością do 8 cm na podstawie wykonanych wiosną 2009 r. zdjęć lotniczych, dokładniejszych niż mapy Google.

Miasto bez papieru

80%

pracowników Urzędu Miasta Katowice korzysta - choć nie ma takiego wymogu - z elektronicznego obiegu dokumentów.

Nie tylko w obszarze informacji przestrzennej miasto rezygnuje z papieru. W Katowicach jest wdrożony i rozwijany System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej Województwa Śląskiego - SEKAP. Uruchomiony w kwietniu 2008 r. projekt nie osiągnął jeszcze zakładanych wskaźników, ponieważ na razie zainteresowanie mieszkańców Katowic - podobnie zresztą jak innych miast - załatwianiem spraw tą drogą jest znikome. Związane jest to po części - niektóre sprawy można załatwić z wykorzystaniem niekwalifikowanego podpisu elektronicznego wydawanego bezpłatnie w ramach projektu SEKAP - z koniecznością posiadania przez obywateli drogiego e-podpisu kwalifikowanego do załatwiania spraw przez Internet. "Usługi jednak w pełni działają i są rozwijane w oczekiwaniu na zmiany prawne" - zapewnia Andrzej Noras. Dotychczas drogą elektroniczną wpływały wnioski w sprawie zgłoszenia działalności gospodarczej, zmiany wpisu w ewidencji działalności gospodarczej, oświadczenia o niezaleganiu w płaceniu podatków, wsparcia technicznego i wnioski o informacje publiczne oraz skargi i wnioski. Miasto chciałoby jednak ograniczyć papierową korespondencję między urzędami. Czeka na zmiany prawne, które mu to umożliwią. Urząd Miasta Katowice jest do tego w pełni przygotowany.

Przed Katowicami stoi teraz jednak duże wyzwanie. Miastu brakuje bowiem narzędzia, które zintegrowałoby obieg dokumentów, system finansowo-budżetowy i system informacji przestrzennej. Chodzi o duże narzędzie klasy ERP wspomagające zarządzanie miastem. W przyszłym roku najprawdopodobniej zostanie ogłoszony przetarg.


TOP 200