W lidze mistrzów
- Andrzej Maciejewski,
- 13.01.2009
Jarosław Żurawski przekonał się, że do budowy sprawnie działającej organizacji help desk potrzebna jest nie tylko technologia. Wiedzę sprawdza na co dzień w Grupie Henkel w kilkunastu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Jarosław Żurawski przekonał się, że do budowy sprawnie działającej organizacji help desk potrzebna jest nie tylko technologia. Wiedzę sprawdza na co dzień w Grupie Henkel w kilkunastu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Informatyką w Grupie Henkel zajmuje się dział VITO (Virtual IT Organization). W jego skład wchodzą struktury centralne, regionalne i lokalne składające się z trzech działów - infrastruktury, aplikacji biznesowych (głównie obejmuje to system SAP) oraz IT Governance. Ich obecność w poszczególnych krajach uzależniona jest od stopnia rozwoju oddziału firmy. Oprócz lokalnych menedżerów raportujący do swoich odpowiedników na szczeblu jednego z pięciu regionów, dla większych krajów funkcjonuje również stanowisko IT Oficera.
W regionie Europy Środkowo-Wschodniej istnieje również stanowisko Liaison Managera, tzw. pomocnika, czy raczej opiekuna każdego z krajów. Jest on pośrednikiem pomiędzy lokalną a regionalną organizacją IT. Regionalni dyrektorzy poszczególnych działów informatyki raportują do regionalnego CIO (administracyjnie), a funkcjonalnie do swojego odpowiednika na szczeblu światowym (korporacyjnym).
Polska od podstaw
Informatykę w Henkel Polska przez minione 13 lat budował Jarosław Żurawski, stojący na czele działu infrastruktury IT. Rozpoczynał pracę, kiedy niemiecki koncern posiadał w Polsce dwie osobne spółki zajmujące się chemią przemysłową oraz konsumencką. Po ich połączeniu dział IT liczył dwie osoby. W procesie konsolidacji innych spółek grupy oraz przejmowania innych przedsiębiorstw, dział IT urósł do pięciu osób. Ujednolicanie standardów i łączenie systemów trwało do 2001 r.
Przez parę lat Jarosław Żurawski zajmował się również Basis SAP, z którego polski oddział korzystał od 1991 r. Jarosław Żurawski stworzył również podwaliny działu, który dziś zajmuje się IT Governance. „Polska jako jeden z pierwszych krajów korporacji znała niemal od ręki odpowiedzi na wiele pytań ze strony korporacji, np. o środki wydane na różne projekty oraz aktualne zasoby IT” - mówi Jarosław Żurawski.