W lidze mistrzów

Jarosław Żurawski przekonał się, że do budowy sprawnie działającej organizacji help desk potrzebna jest nie tylko technologia. Wiedzę sprawdza na co dzień w Grupie Henkel w kilkunastu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).

Jarosław Żurawski przekonał się, że do budowy sprawnie działającej organizacji help desk potrzebna jest nie tylko technologia. Wiedzę sprawdza na co dzień w Grupie Henkel w kilkunastu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).

Polska jako jeden z pierwszych krajów korporacji znała niemal od ręki odpowiedzi na wiele pytań ze strony korporacji, np. o środki wydane na różne projekty oraz aktualne zasoby IT - mówi <b>Jarosław Żurawski</b>, kierownik ds. projektów specjalnych w Grupie Henkel w regionie CEE.

Polska jako jeden z pierwszych krajów korporacji znała niemal od ręki odpowiedzi na wiele pytań ze strony korporacji, np. o środki wydane na różne projekty oraz aktualne zasoby IT - mówi <b>Jarosław Żurawski</b>, kierownik ds. projektów specjalnych w Grupie Henkel w regionie CEE.

Od kilku lat, we wszystkich oddziałach na świecie, Henkel wdraża Champions League - własną metodykę ITIL opracowaną we współpracy z organizacją rozwijającą ten standard. Celem tego wdrożenia jest poprawa pracy korporacyjnego działu IT, możliwość obiektywnego pomiaru jego wydajności oraz zdrowotności procesów przy użyciu KPI (Key Performance Indicators). Do tej pory wdrożono zarządzanie incydentami i zapytaniami. W trakcie jest proces implementacji zarządzania problemami, a kolejny etap to zarządzanie zmianą.

Informatyką w Grupie Henkel zajmuje się dział VITO (Virtual IT Organization). W jego skład wchodzą struktury centralne, regionalne i lokalne składające się z trzech działów - infrastruktury, aplikacji biznesowych (głównie obejmuje to system SAP) oraz IT Governance. Ich obecność w poszczególnych krajach uzależniona jest od stopnia rozwoju oddziału firmy. Oprócz lokalnych menedżerów raportujący do swoich odpowiedników na szczeblu jednego z pięciu regionów, dla większych krajów funkcjonuje również stanowisko IT Oficera.

W regionie Europy Środkowo-Wschodniej istnieje również stanowisko Liaison Managera, tzw. pomocnika, czy raczej opiekuna każdego z krajów. Jest on pośrednikiem pomiędzy lokalną a regionalną organizacją IT. Regionalni dyrektorzy poszczególnych działów informatyki raportują do regionalnego CIO (administracyjnie), a funkcjonalnie do swojego odpowiednika na szczeblu światowym (korporacyjnym).

Polska od podstaw

Informatykę w Henkel Polska przez minione 13 lat budował Jarosław Żurawski, stojący na czele działu infrastruktury IT. Rozpoczynał pracę, kiedy niemiecki koncern posiadał w Polsce dwie osobne spółki zajmujące się chemią przemysłową oraz konsumencką. Po ich połączeniu dział IT liczył dwie osoby. W procesie konsolidacji innych spółek grupy oraz przejmowania innych przedsiębiorstw, dział IT urósł do pięciu osób. Ujednolicanie standardów i łączenie systemów trwało do 2001 r.

Przez parę lat Jarosław Żurawski zajmował się również Basis SAP, z którego polski oddział korzystał od 1991 r. Jarosław Żurawski stworzył również podwaliny działu, który dziś zajmuje się IT Governance. „Polska jako jeden z pierwszych krajów korporacji znała niemal od ręki odpowiedzi na wiele pytań ze strony korporacji, np. o środki wydane na różne projekty oraz aktualne zasoby IT” - mówi Jarosław Żurawski.