W lidze mistrzów

Do zadań kierownika infrastruktury należało także opracowywanie budżetu jego działu – zarówno kosztowego, jak i inwestycyjnego. W ostatnich latach ten pierwszy zyskał bardzo na znaczeniu - usługi i sprzęt są dzierżawione od firm trzecich, wybranych globalnie przez korporację. Obok przecierania szlaków IT Governance, Jarosław Żurawski miał kilka innych zasług, które zostały dostrzeżone z poziomu centrali m.in. rezygnacja z usługi firmy Compuserve jako metody dostępu do extra- i intranetu dla pracowników mobilnych i zastąpienie jej dostępem przez sieć komórkową.

W 1998 r. powstała koncepcja budowy organizacji help desk dla polskich pracowników, która została zbudowana rok później. Wówczas ITIL w tej części Europy nie był zbyt znany. Firma rosła szybko i dlatego skromny zespół IT potrzebował sformalizowania procesów i systemu do obsługi help desk. Przez parę lat dział IT stosował własne rozwiązania do rejestracji i wspomagania procesów obsługi użytkownika oparte o platformę Lotus Notes. W 2003 r. wdrożono system Remedy oraz wdrożono obsługę incydentów (podstawowy zakres ITIL) – podobnie jak w innych krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Nowe zadania

Wraz z nastaniem nowego, korporacyjnego CIO, którym od dwóch lat jest Peter Wroblewski (notabene Niemiec polskiego pochodzenia), powstał koncept wyłonienia grupy najlepszych pracowników działów IT w całej korporacji, tzw. Top Team. Ta supergrupa licząca 30 osób przez dwa lata pracuje nad konkretnym projektem. Jarosław Żurawski zakwalifikował się do pierwszej grupy, dzięki dokonaniom i doświadczeniom w polskim oddziale firmy. Jej zadaniem było wspomaganie VITO przy opracowaniu projektu High Performance Organization, który miał sprawić, że korporacyjne IT działa dobrze i wydajnie nie tylko z punktu widzenia technologii oraz procesów, ale także ludzi zajmujących się informatyką w korporacji, a więc samych informatyków. „Cieszę się, że zobaczę Cię znowu w pracy w poniedziałek” - to motto tego programu.

Warto wspomnieć, że Henkel jako korporacja znalazła się w dziesiątce najlepiej ocenionych przedsiębiorstw przez analityków Gartnera pod względem procesów IT, w szczególności w sferze infrastruktury IT. Osiągnięcie tego etapu było efektem prac nad wdrażaniem na poziomie całej korporacji własnej wersji ITIL (głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej), gdyż wcześniej procesy istniały raczej „w głowach” niż na papierze - przekazywane z ust do ust.

Po 13 latach w polskim oddziale Henkla Jarosław Żurawski przyjął propozycję przeniesienia do regionalnego centrum w Wiedniu. Został osobą wspomagającą szefa infrastruktury Henkla w regionie, obejmując funkcję kierownika ds. projektów specjalnych. Od 1 listopada 2008 r. formalnie (a kilka miesięcy wcześniej nieformalnie) zajmował się koordynacją eskalacji na poziomie CEE oraz przygotowywał wdrożenie Champion League w regionie. Kraje regionu CEE rozwijają się bardzo dynamicznie i potrzebują dobrze zorganizowanych i zestandaryzowanych procedur obsługi zgłoszeń i problemów.


TOP 200