W ciągu 5 lat światowe wydatki na informatykę osiągną 2,6 bln USD

Według oceny firmy analitycznej z Kalifornii, regionem o największej dynamice wzrostu pod względem inwestycji informatycznych będzie Ameryka Łacińska. Najwolniej ma się rozwijać rynek IT w Europie.

Światowe wydatki na informatykę wzrosną z 1,4 bln USD przewidywanych na rok bieżący do ponad 2 bln USD w roku 2003 - wynika z raportu opublikowanego przez Strategic Planning Services/Spectrum Economics, amerykańską firmę konsultingową. Jej zdaniem, do roku 2005 wartość wydatków na produkty i usługi informatyczne ma osiągnąć 2,6 bln USD.

Autorzy raportu zatytułowanego "Global Economic and Information Technology Market Forecasts, 2000-2005" są zdania, że przez najbliższe lata nakłady światowej gospodarki i instytucji rządowych na informatykę będą się zwiększać o 13% w skali roku. Regionami, w których nastąpi najszybszy wzrost rynku IT, będzie Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka. Na kolejnym miejscu pod względem dynamiki rozwoju znajdzie się Ameryka Północna, region Azji i Pacyfiku, a dopiero na końcu Europa.

Wśród segmentów rynku, które mają się charakteryzować najszybszym wzrostem, znalazły się rozwiązania komunikacyjne, usługi informatyczne i oprogramowanie.

Analitycy do usystematyzowania wydatków związanych z informatyką wyróżnili pięć kategorii - na usługi informatyczne, oprogramowanie, usługi związane ze sprzętem oraz na sprzęt i rozwiązania komunikacyjne.

Tegoroczne wydatki związane z usługami osiągną ok. 4,5 mld USD, na oprogramowanie zostanie wydanych ok. 2 mld USD i tyle samo na rozwiązania komunikacyjne. W roku 2005 usługi informatyczne mają pochłonąć 8,9 mld USD, oprogramowanie - 4,3 mld USD, natomiast rozwiązania komunikacyjne - 4,5 mld USD.

Tymczasem International Data Corporation (IDC) prezentuje inne szacunki. Jej zdaniem do końca tego roku na informatykę na świecie zostanie wydanych znacznie mniej, bo 975,5 mld USD. Badania IDC uwzględniały 25 kategorii produktów i usług w 54. krajach, podczas gdy SPS/Spectrum oparło swoje wyniki na 14. kategoriach w 35. krajach w pięciu regionach i dwóch regionach podrzędnych. W badaniu firmy uwzględniono także wskaźniki ekonomiczne, takie jak produkt krajowy brutto, inflacja czy przewidywane bezrobocie.