W biurze, w szpitalu, na budowie...

Paweł Nowak, dyrektor Działu Produkcji Systemów Mobilnych w Asseco Business Solutions

Jak zmieniała się rola mobilnych systemów biznesowych na przestrzeni ostatnich lat?

Początkowo systemy mobilne spełniały dwa podstawowe zadania: rejestrację sprzedaży oraz możliwość wprowadzenia zamówienia do systemu. Następnie takie zamówienie było drukowane lub przesyłane mailem do dystrybutora odpowiedzialnego za realizację dostawy. Od tego czasu rozwój naszego systemu poszedł w trzech kierunkach: ku rozbudowie funkcji automatyzujących zakres działań jakie powinny być wykonane w ramach wizyty; automatyzacji procesu przesyłania zamówienia z systemu mobilnego do systemów centralnych producenta oraz współpracujących dystrybutorów i rozbudowie funkcji raportowych, ułatwiających pracownikom terenowym budowanie efektywnej współpracy z danym klientem. Rozwój funkcjonalny związany był więc głównie z aspektami biznesowymi. Zmiany w urządzeniach czy systemach operacyjnych pozwoliły nam na zwiększenie zakresu funkcjonalnego aplikacji oraz jej parametrów ergonomicznych.

Co decyduje o sukcesie wdrożenia systemu mobilnego?

Oceniamy, że sama aplikacja to jakieś 30-40% sukcesu projektu, pozostałe 60% to doświadczenia biznesowe dostawcy i oferowany zakres usług oraz ich jakość. W przypadku systemów mobilnych pojęcie "prostota" powinno odnosić się głównie do obszaru interfejsu mobilnego aplikacji.

Michał Zaremba, Business Development Director w firmie Sagra Technology

Czym różnią się obecne negocjacje sprzedażowe od tych sprzed kilku lat?

Dzisiaj zaczynamy od zaawansowanej analizy potrzeb i wyliczenia ROI. Prawie wszyscy już wiedzą, że profesjonalny system mobilny to nie gadżet, który "fajnie mieć", ale narzędzie służące do zwiększania sprzedaży, optymalizacji kosztów i tworzenia przewagi konkurencyjnej. Klienci oczekują od dostawcy świetnego produktu, branżowego know-how, szybkiego wdrożenia i niezawodnego serwisu. Pod tym względem klienci stali się dużo bardziej świadomi niż przed laty.

Jakich nowych rozwiązań funkcjonalnych oczekuje rynek?

Nowe funkcje mają odpowiadać zadaniom przedstawicieli handlowych. Lista ich obowiązków stale się wydłuża. W trakcie wizyty, oprócz przyjmowania zamówień, przedstawiciel powinien również móc sprawdzić stan zapasów, ceny towarów własnych i konkurencji, stan wstawionych do sklepu urządzeń, sfotografować nową ekspozycję czy rozliczyć akcje promocyjne. Możliwość łączenia tych funkcji daje ciekawe rezultaty. Przykładowo, dane o zamówieniach można porównać z profilem sklepu i doradzić klientowi, by zmienił strukturę zamawianego asortymentu - z obopólną korzyścią. Wiążąc ze sobą informacje o sprzedaży z danymi na temat działań konkurentów i ankietami, można z dużą dozą pewności oceniać skuteczność akcji promocyjnych. To świetny materiał do analiz i podejmowania szybkich decyzji.

Dobromir Piekarski, CEO firmy eLeader

W jaki sposób zmieniają się potrzeby klientów względem oferowanych rozwiązań mobilnych?

Oczekiwania klientów są dzisiaj bardzo skonkretyzowane i dotyczą np. implementacji programów motywacyjnych dla pracowników terenowych, budowania algorytmów wyliczających dynamiczne wskaźniki biznesu, wizualizacji danych statystycznych na wektorowych mapach kraju czy integracji z systemami klasy SCM, ERP lub CRM. W ostatnim czasie zauważyliśmy także zmniejszenie presji na ceny, co wynika z negatywnych doświadczeń naszych klientów z poprzednimi dostawcami oferującymi rozwiązania prostsze i tańsze w zakupie, ale trudno dostosowujące się do często zmieniających się potrzeb, a w efekcie drogie w utrzymaniu. Coraz częściej głównym kryterium wyboru jest dojrzałość rozwiązania oraz dobra opinia o firmie na rynku.

Czy funkcjonalności oprogramowania mobilnego mogą adresować złożone procesy biznesowe?

Błędnym założeniem jest przekonanie, że system FFM może realizować obsługę wyłącznie nieskomplikowanych procesów. Czasy, w których system mobilny wspomagał wyłącznie procesy takie jak zebranie zamówienia, czy też podawanie informacji o stanach magazynowych, to zdecydowana przeszłość. Aktualnie ogromna elastyczność systemu oraz wykonywana przez konsultantów analiza potrzeb przekłada się także na implantację procesów biznesowych zachodzących w działach marketingu, HR, planowania produkcji, logistyki, BOK, IT itd. Mylne jest też przekonanie o skomplikowanej obsłudze takich aplikacji. Osiągnięcie najwyższego poziomu usability jest kluczowym elementem projektowania aplikacji mobilnych.


TOP 200