W administracji liczy się SLA

W przypadku systemów zarządzania kryzysowego, jak np. telefon 112, przez lata utrzymywał się pogląd, że liczą się tylko interesy poszczególnych służb. Gdy większy wpływ na władzę mieli strażacy, to cały system ukierunkowywano na tę służbę. Kiedy górą byli policjanci, sytuacja zmieniała się o 180 stopni. Czym różni się obecne podejście od tej całkiem niedawnej praktyki?

Dla mnie jest ważne, żeby każdy telefon alarmowy był odbierany w 10 sekund i aby żadne wołanie o pomoc nie trafiło w próżnię. Liczy się obywatel. Stąd stawiam nacisk na umowy SLA (Service Level Agreement). To było jedno z głównych kryteriów w przetargu na oprogramowanie na potrzeby Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (WCPR). To od decyzji operatora WCPR będzie zależeć, kiedy do akcji ruszy zastęp straży pożarnej, policji, czy też karetka pogotowia. W przygotowaniu koncepcji działania pomogli sami użytkownicy, których zaprosiliśmy do Rady Użytkowników. Podobnie postąpiliśmy przy opisie funkcjonalności OCSŁR.

Z lektury SIWZ w przetargu na Ogólnopolski Cyfrowy System Łączności Radiowej wynika, że obsługą łączności radiowej zajmie się nowa organizacja. Jakie będą jej zadania?

Gdy stawiam nacisk na SLA, nie mogę zostawić Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej OST-112 ani łączności radiowej bez nadzoru. Prawo nie pozwala już tworzyć gospodarstw pomocniczych. Ich rolę przejmują instytucje prawa budżetowego, powoływane decyzją ministra lub agencje, ustanawiane ustawą. Myślę, że w grudniu 2010 r. taka organizacja zacznie działać, na razie w formie instytucji prawa budżetowego, aby z czasem zostać przekształconą w agencję. To ona będzie zarządzać siecią OST 112 oraz obsługiwać służby w zakresie dostępu do łączności radiowej i rozliczenia kosztów. Każda ze służb musi zatem pomyśleć, ile będzie potrzebować radiotelefonów, ponieważ za każdy zapłaci abonament.

Jak należy traktować SLA w projekcie e-PUAP?

Zapis o e-PUAP, na który wydatkowano łącznie ponad 80 mln zł, znajduje się w Ustawie o informatyzacji i na nią powołują się kolejne akty prawne. Nie można zatem odstąpić od tego projektu, ale można zadbać o jego ergonomię i wydajność. Dla mnie kluczowym testem sprawności e-PUAP będzie upublicznienie na niej procedur ZUS. Jeśli e-PUAP przejdzie testy wydajnościowe pod kątem ZUS, to będę pewny, że poradzi sobie ze wszystkimi innymi procedurami.

Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz sześć miast Unii Metropolii Polskich.


TOP 200