W Warszawie ruszyła telewizja mobilna

Polska jest siódmym krajem w Europie, w którym ruszyła mobilna telewizja DVB-H. Uruchomiła ją - na razie w Warszawie - spółka INFO-TV-FM, która wygrała przetarg zorganizowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. W najbliższych tygodniach rozpocznie się program pilotażowy usługi. Ma on na celu poznanie oczekiwań użytkowników i przygotowanie ostatecznej oferty.

Harmonogram rozwoju sieci przewiduje, że do końca 2009 r. telewizja mobilna będzie dostępna w 10 miastach: Warszawie, Lublinie, Płocku, Zielonej Górze, Koszalinie, Elblągu, Wałbrzychu, Włocławku, Kaliszu i Słupsku. Natomiast w 2010 r. obejmie zasięgiem także Katowice, Gdańsk, Łódź, Kraków, Chorzów, Poznań, Szczecin i Bydgoszcz oraz pozostałe miasta, w których INFO-TV-FM posiada częstotliwości (łącznie 31). Dostawcą rozwiązań do budowy telewizji mobilnej w Polsce przez INFO-TV-FM jest Motorola Polska. Koszt budowy sieci to ok. 100 mln zł. Firma wybuduje 300 nadajników w Polsce.

Do współpracy z INFO-TV-FM przystąpiła większość polskich nadawców, choć nie ma wśród nich Polsatu. W przypadku tego nadawcy, INFO-TV-FM czeka na decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie uzupełnienia oferty. Przedstawiciele spółki rozmawiają też z Eurosportem i MTV, mimo że firma ma ograniczenie do oferowania maksymalnie 16 kanałów stworzonych w języku polskim. INFO-TV-FM ma obecnie w ofercie 12 kanałów telewizyjnych: TVP, TVN, TVN 24, MiniMini, ZigZap, PULS, TVSilesia, Eska TV, iTV, Tele5, Edusat BIS, Kino Polska i 8 radiowych - TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF MAXX, RFM FM i Radio Zet.

Według szacunków, w roku 2012 z telewizji mobilnej ma korzystać 327 mln użytkowników, a przychody ze sprzedaży tych usług mają wynieść 10 mld USD. W Polsce firma liczy na wzrost zainteresowania usługami w związku z organizacją mistrzostw w piłce nożnej w Euro 2012. Firma liczy na ok. 2,6 mln potencjalnych użytkowników z ponad 13 mln będących w zasięgu INFO-TV-FM. Oszacowano także, że sprzedaż usługi telewizji mobilnej przez operatorów na 200 tys. w 2012, 500 tys. w 2013, docelowo 1,2 mln w 2018.

INFO-TV-FM sprzedaje hurtowo pakiety usług telewizyjnych, m.in. operatorom komórkowym. Oni chcą sami kształtować pakiety, tworząc m.in. te tylko z kanałami sportowymi, dla dzieci, czy biznesmenów (m.in. informacyjne). Firma chce wprowadzić także możliwość tworzenia kontentu przez użytkowników telewizji mobilnej, pozwolić im na udział w konkursach i głosowaniach, przesyłać informacje o korkach, udostępniać tzw. mobizody.


TOP 200