W Polsce przyspieszyła cyfryzacja produkcji przemysłowej

Proces wdrażania cyfrowych rozwiązań w polskim sektorze produkcyjnym znacząco przyspieszył w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Według przygotowanego przez firmę Siemens raportu, specjalny wskaźnik DIGI INDEX wzrósł w tym czasie o jedną czwartą, z 1,8 do 2,4 pkt. Wynik ten dowodzi, że większość badanych firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji.

Kateryna Babaieva / Pexels

Transformacja cyfrowa to integracja technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, mająca na celu zmianę sposobu działania przedsiębiorstwa oraz dostarczanie klientom nowych wartości w inny niż do tej pory sposób. To również wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Efektem digitalizacji jest dużo szybszy przepływ informacji, co przekłada się na podniesienie współczynnika efektywności wszystkich procesów w firmie.

Wskaźnik DIGI INDEX określa digitalizację 4-punktowej skali dla branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive oraz Food&Beverages. Autorzy badania wskazali, że rezultat poniżej 2 pkt, który polskie firmy osiągnęły w poprzednich dwóch raportach, był bardzo niski. Dlatego - jak ocenili - tegoroczny wzrost tego wskaźnika do poziomu 2,4 pkt „napawa optymizmem”.

Zobacz również:

  • HPE Alletra Storage MP – technologiczna inwestycja na lata
  • AI – rewolucja w fabrykach
  • 8 błędów strategii danych, których należy unikać

Jak poinformowano, największy wpływ na uzyskaną wartość wskaźnika miało zarządzanie danymi. Badanie wskazuje także na to, że ponad 39 proc. polskich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację (wzrost o ok. 23 proc. r/r) , blisko 35 proc. chce go utrzymać na dotychczasowym poziomie (68 proc. w 2021 r.), a 70 proc. deklaruje, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel (wzrost o 42 proc. r/r). Wnioskiem z DIGI INDEX 2022 jest także to, że główną barierą dla wdrażania transformacji i digitalizowania swoich zakładów dla ponad 53 proc. polskich firm jest brak finansowego wsparcia.

„Okres całego, trzyletniego badania miał charakter wysoce wyjątkowy; przypadł na czas wielopoziomowych, rozległych zakłóceń funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w swojej skali niemających odpowiednika w ostatnich kilkudziesięciu latach, spowodowanych globalną pandemią koronawirusa” - powiedział cytowany w informacji prasowej prof. dr hab. Piotr Płoszajski z Katedry Teorii Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej. Według niego to radykalnie zmieniło warunki funkcjonowania i perspektywę strategiczną analizowanych sektorów i firm. „Trudność generalnej oceny tego wpływu wynika też stąd, że jest on zapewne różny dla każdego z czterech opisywanych obszarów gospodarki. Autorzy Raportu zdają sobie z tego sprawę” - stwierdził.

Według Simensa, uzyskane dane jednoznacznie potwierdzają rosnącą świadomość korzyści wynikających z transformacji cyfrowej. „Warto podkreślić, że badanie przeprowadzone zostało w szczególnym momencie - kiedy rosnąca koniunktura, napędzana powolnym wychodzeniem z pandemicznego kryzysu, została zakłócona wojną w Ukrainie. Tegoroczne wskaźniki DIGI INDEX wprost wskazują, że niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie - pogłębiła jedynie zainteresowanie rozwiązaniami stanowiącymi podstawy przemysłu 4.0” - powiedział cytowany w informacji prasowej Maciej Zieliński, prezes i dyrektor Digital Industries w Siemens Polska.

Tegoroczny raport DIGI INDEX wskazuj również na to, że cyfryzacja rozwija się znacznie szybciej w dużych firmach.

„Przedsiębiorstwa zatrudniające 150-249 pracowników istotnie częściej deklarują, że transformacja cyfrowa jest wdrażana. Z kolei mniejsze zakłady (100-149 pracowników) oraz firmy, które działają tylko w kraju, oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w firmie ma raczej niski priorytet” – czytamy w raporcie.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200