W Europie powstaną dwie kolejne gigantyczne fabryki baterii samochodowych

Northvolt może zainwestować w fabrykę 3-5 mld euro, twierdzi agencja Reutera, powołując się na anonimowe źródła. Firma może otrzymać ponad 600 mln euro dotacji i budować dwa zakłady równolegle.

Possessed Photography /unsplash

Dwóch producentów baterii do pojazdów elektrycznych planuje wydać około 10 miliardów euro na fabryki w Europie. To bezpośredni skutek poluzowania zasad pomocy państwowej w Europie dla projektów ekologicznych w celu wygrania wyścigu o dotacje z USA. Obie fabryki rozpoczną produkcję w 2026 roku, zatrudnią tysiące osób i będą dostarczać baterie europejskim producentom samochodów.

Szwedzki producent baterii Northvolt wydał oświadczenie, że wybierze Heide w północnych Niemczech na swoją fabrykę, o ile zatwierdzone zostaną dotacje – ponoć w kwocie ponad 600 mln euro.

Zobacz również:

  • Samsung będzie kolejną zagraniczną firmą, która skorzysta z funduszu CHIPS and Science Act

Tymczasem Tajwan ProLogium ogłosił inwestycję w nową fabrykę we francuskiej Dunkierce. Francja starała się o ten kontrakt, oferując inwestorowi szereg korzyści, w dodatku ma konkurencyjne ceny energii (prąd jest np. tańszy niż w Polsce). Można też przypuszczać, że o lokalizacji zadecydowały względy polityczne – od miesięcy narasta obawa chińskiego ataku na Tajwan. Zakład we Francji byłby pierwszą zagraniczną fabryką akumulatorów samochodowych ProLogium. Francuski prezydent Emmanuel Macron lobbował za fabryką, aby pokonać innych konkurentów, takich jak Niemcy i Holandia.

Wspominanie inwestycje do kolejny krok na drodze Europy do zmniejszenia zależności od Azji, choć najwięcej chyba pozostaje do nadrobienia w zakresie pozyskiwania i przetwarzania surowców – jak lit, kobalt czy mangan. Wcześniej wysokie ceny energii i brak subsydiów porównywalnych z amerykańską ustawą o redukcji inflacji (o wartości 430 miliardów dolarów) skłoniły wielkie europejskie firmy (w tym Volkswagena czy producenta energii Enel) do wezwania Unii Europejskiej, aby zrobiła więcej w celu zachęcenia do inwestycji. Volkswagen wstrzymał ogłoszenie decyzji o lokalizacji fabryki baterii w Europie, nie kryjąc się z tym, że czeka na więcej jasności z Europy na temat dotacji przed podjęciem decyzji.

Dla firmy Northvolt „Tymczasowe ramy kryzysowe i przejściowe” (TCTF), które upraszczają warunki dla krajów w celu przyznania pomocy dla projektów ekologicznych i pozwoliły Niemcom na większą swobodę w oferowaniu wsparcia dla fabryki akumulatorów, pomogły ugruntować plany budowy w regionie, powiedział rzecznik. W pobliżu planowanej lokalizacji zakładu ulokowane są morskie farmy wiatrowe.

Po tym, jak w zeszłym roku Stany Zjednoczone ujawniły swoje główne subsydia podatkowe w celu pobudzenia krajowej produkcji, Francja i Niemcy zwiększyły dotacje dla inwestorów. W efekcie np. CATL, który szybko rozwija się poza Chinami, zwiększa produkcję w swoim zakładzie w pobliżu Erfurtu w Niemczech, a BASF buduje fabrykę materiałów akumulatorowych w Schwarzheide, we wschodnich Niemczech, a amerykański Microvast w Ludwigsfelde, na południe od Berlina.

Dotacje dla Northvolt byłyby pierwszymi, jakie Niemcy przekazały w ramach europejskiego programu TCTF, przyjętego w odpowiedzi na inwazję Rosji na Ukrainę i rozszerzonego w tym roku o wsparcie projektów zielonej transformacji.

Udzielenie wsparcia wymaga jeszcze zgody Komisji Europejskiej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200