Vodafone AirTouch zaoferuje bezprzewodowe globalne usługi internetowe

Vodafone AirTouch, największy na świecie operator komórkowy, zamierza zaoferować w lipcu br. usługi dostępu do Internetu za pośrednictwem telefonów komórkowych. Firma ma nadzieję, że dzięki nowemu serwisowi zyska przychylność akcjonariuszy niemieckiego Mannesmanna, którego chce za wszelką cenę przejąć. Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na ok. 500 mln USD.

Vodafone AirTouch, największy na świecie operator komórkowy, zamierza zaoferować w lipcu br. usługi dostępu do Internetu za pośrednictwem telefonów komórkowych. Firma ma nadzieję, że dzięki nowemu serwisowi zyska przychylność akcjonariuszy niemieckiego Mannesmanna, którego chce za wszelką cenę przejąć. Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na ok. 500 mln USD.

W ramach nowej strategii firma zamierza zaoferować zestaw aplikacji, które będą dostępne z poziomu telefonów komórkowych jej abonentów na całym świecie. Użytkownicy będą mogli korzystać z nowych serwisów za pośrednictwem specjalnego portalu. Będą oni także mogli dostosowywać zakres tych usług do indywidualnych upodobań z poziomu komputerów PC.

Pierwszy zestaw usług, który zostanie zaoferowany w lipcu br., obejmie synchronizację danych z aplikacjami z komputerów PC, pocztę elektroniczną i dwa rodzaje SMS (Short Message Services). Wśród zaoferowanych serwisów informacyjnych znajdą się również gry online, serwis wiadomości, pogodowy, książek adresowych i różnych katalogów. Do końca roku w pakiecie nowych usług dla telefonów komórkowych ma znaleźć się usługa GPS (Global Positioning System) i oferta handlu elektronicznego.

Partnerami Vodafone przy nowym przedsięwzięciu zostały firmy: Sun Microsystems, IBM, InfoSpace.com, Charles Schwab, Travelocity.com, Palm Computing, Ericsson i Nokia.

IBM będzie pełnił funkcję integratora całego systemu. Sun Microsystems wraz z Netscape zapewni architekturę i technologie dla globalnej bezprzewodowej internetowej platformy Vodafone AirTouch. Od strony sprzętowej Palm Computing dostosuje swoje komputery naręczne do współpracy z nowymi aplikacjami bezprzewodowymi, a Nokia i Ericsson mają postarać się, aby w lipcu na rynku nie zabrakło telefonów zgodnych ze standardem WAP. Z kolei technologie InfoSpace mają pozwolić na dostarczanie treści przygotowywanej m.in. przez Schwab i Travelocity.com.

Chris Gent, dyrektor wykonawczy Vodafone, wraz z poinformowaniem o nowej strategii firmy, zwrócił się do akcjonariuszy Mannesmanna ze słowami "przyłączcie się do nas". Brytyjski operator złożył w listopadzie niemieckiemu gigantowi telekomunikacyjnemu ofertę wrogiego przejęcia, wartą ponad 127 mld USD.