VoIP z orbity

Zintegrowana oferta dostępu do Internetu, TV i telefonii VoIP za pośrednictwem łączy satelitarnych Astra2Connect już wkrótce ma być dostępna w Polsce.

Zintegrowana oferta dostępu do Internetu, TV i telefonii VoIP za pośrednictwem łączy satelitarnych Astra2Connect już wkrótce ma być dostępna w Polsce.

Telefonia satelitarna najczęściej kojarzy się ze słonymi rachunkami lub też nagłaśnianą w mediach porażką projektu Iridium sprzed 10 lat. Konsorcjum SES chce to zmienić wprowadzając względnie tanie, satelitarne usługi VoIP. Są one jednym z elementów tzw. pakietu TriplePlay, czyli zintegrowanych usług dostępu do Internetu, telewizji (wideo) oraz właśnie komunikacji telefonicznej. SES Astra wprowadza je do oferty w ramach usługi Astra2Connect. Jest ona alternatywą przede wszystkim dla ofert operatorów sieci kablowych, choć w niektórych wypadkach również dla telefonii komórkowej.

Prosty zestaw satelitarny

Do korzystania z Astra2Connect potrzebny jest niewielki zestaw satelitarny. W jego skład wchodzi dwukierunkowy konwerter LNB, antena o średnicy ok. 80 cm i modem satelitarny wyposażony w port Ethernet. Z usług głosowych można korzystać za pośrednictwem komputera lub tradycyjnego aparatu telefonicznego podłączonego do modemu przez bramkę VoIP. Czaszę trzeba skierować na pozycję 23,5 stopni na wschód, czyli w kierunku miejsca, które na orbicie zajmuje satelita Astra 1E obsługujący ten system.

Atutem oferty Astry ma być nie tylko cena, ale i jakość połączeń. Przedstawiciele firmy zapewniają, że "duży PING" - czyli problem opóźnień, z jakimi kojarzone są zwykle połączenia satelitarne, został rozwiązany i w wypadku oferowanej przez SES usługi ich poziom jest marginalny i możliwy do zaakceptowania przez użytkowników. Twierdzenie to jest uzasadnione, bo przynajmniej w trakcie krótkich testów praktycznych, jakie mogliśmy przeprowadzić, okazało się, że jakość zestawianych połączeń VoIP jest dobra. Standardowo system wspiera kodeki G.723 i G729A.

59 euro

na miesiąc to opłata w Irlandii za usługę internetową o parametrach 512/96 Kb/s z wliczonym pakietem 400 minut na lokalne i krajowe

Uzyskanie dobrej jakości transmisji głosu było możliwe, jak podkreślają to przedstawiciele Astra, dzięki temu, że usługi VoIP dostępne w pakiecie Astra2Connect mają zapewnione wydzielone, dedykowane pasmo na satelitarnym transponderze. W rezultacie kanały VoIP nie muszą konkurować z innymi kanałami wykorzystywanymi przez klientów do pobierania i wysyłania danych przy korzystaniu z Internetu lub telewizji. Nie jest to więc zwykła telefonia internetowa, a profesjonalne rozwiązanie specjalnie przystosowane do obsługi VoIP.

Dostępność i cena wciąż największymi barierami

Z praktycznego punktu widzenia VoIP przez Astra2Connect może być ciekawą alternatywą dla użytkowników mieszkających poza aglomeracjami miejskimi, w lokalizacjach gdzie nie ma dostępu do szerokopasmowych ofert operatorów kablowych lub dostęp do telefonii stacjonarnej w ogóle jest niemożliwy bądź utrudniony.

Jest jednak pewien problem. Astra w ramach swojej konsumenckiej oferty bezpośrednio nie sprzedaje klientom końcowym żadnych usług internetowych i telefonii. Udostępnia jedynie infrastrukturę do ich świadczenia swoim partnerom. Dotyczy to również transmisji ruchu głosowego przez łącza satelitarne i zarządzania jakością QoS dla pakietów VoIP. Oznacza to, że rzeczywiste parametry usług VoIP i ich dostępność będą zależały od operatorów, którzy nawiążą współpracę z Astrą.

Obecnie największym problemem jest dostępność tych usług. Na 10 firm w Europie, jakie pod własnymi markami sprzedają konsumenckie usługi internetowe Astry, tylko połowa wprowadziła do oferty pakiety obejmujące dedykowaną telefonię VoIP. W Polsce partnerem Astry oferującym Astra2Connect, pod własną nazwą X3 Mconnect, jest spółka EuroMarketing Group. Na razie w ramach X3 Mconnect nie są jeszcze dostępne usługi telefoniczne. Przedstawiciele Astry w Polsce wyrażają jednak nadzieję, że najprawdopodobniej w ciągu kilku najbliższych miesięcy zostanie podpisana pierwsza umowa dotycząca świadczenia usług satelitarnego VoIP na polskim rynku.

Z biznesowego punktu widzenia, największym problemem może być stosunkowo niewielka liczba potencjalnych abonentów. Wynika to w pewnej części z braku szerokich działań promocyjnych, ale przede wszystkim z polityki cenowej, która była dotąd chyba największą barierą popularyzacji oferty Astra.

Warto bowiem zauważyć, że w Polsce oferowana jest obecnie prawdopodobnie najdroższa z wszystkich usług bazujących na Astra2Connect w Europie. Na przykład działający w Irlandii operator National Broadband za usługę internetową o parametrach 512/96 Kb/s (prędkość pobierania/wysyłania danych) z wliczonym pakietem 400 minut na lokalne i krajowe połączenia VoIP do telefonów stacjonarnych pobiera opłatę 59 euro na miesiąc. A w naszym kraju za abonament na podobny wariant usługi, ale bez telefonii VoIP, trzeba zapłacić w przeliczeniu ponad 86 euro miesięcznie.

W takiej sytuacji trudno jest liczyć na masowy popyt. Jak jednak zapewniają przedstawiciele Astra, można oczekiwać, że już wkrótce ta polityka ulegnie zmianie i nastąpi istotna redukcja cen usług.


TOP 200