VoIP w wersji open source

Wsparcie społecznościowe i komercyjne

Brak wsparcia technicznego dla rozwiązania VoIP może być dla przedsiębiorstwa rzeczywistą przeszkodą w podjęciu decyzji o wdrożeniu. W przypadku Asteriska i SipX nie ma tego problemu. O ile w przypadku większości projektów open source wsparcie polega na skorzystaniu z forum internetowego, listy dyskusyjnej lub udostępnionej dokumentacji, to w ich przypadku można zwrócić się do firmy oferującej profesjonalną pomoc. Firmy Digium i PingTel, jak również ich partnerzy, całą swoją działalność opierają na udostępnianiu komercyjnych produktów i powiązanych z nimi usług. W przypadku Digium oferowane przez tę firmę rozwiązania sprzętowe, takie jak cyfrowe i analogowe karty z interfejsami do połączenia do publicznej sieci telefonicznej, są wszystkie przetestowane pod kątem współpracy z Asteriskiem.

Elastyczność i wtyczki

Niezwykle istotną zaletą Asteriska, poza wprowadzonymi oszczędnościami, jest to, że odpowiednia osoba w firmie może w nieograniczony sposób dostosować to rozwiązanie do potrzeb. Większa część Asteriska jest modularna dzięki wykorzystaniu technologii AGI (Asterisk Gateway Interface), wzorowanej na mechanizmach CGI dla serwerów webowych.

AGI pozwala administratorom napisać wtyczki do Asteriska we wszystkich popularnych językach: Python, PHP, Ruby, Java, C i Perl. W rezultacie rozszerzanie możliwości tego oprogramowania jest względnie proste, o czym świadczą wyniki prac społeczności deweloperów. Przykładem może być aplikacja do zarządzania zgłoszonymi problemami, która przyjmuje numer zgłoszenia wybrany przyciskami telefonu, czy też inna aplikacja, która recytuje dzwoniącemu cenę książki z księgarni Amazon na podstawie wprowadzonego telefonem 10-cyfrowego numeru ISBN.

Podsumowanie

VoIP w wersji open source

Trixbox jest zintegrowany z opensource'owym CRM-em.

System telefoniczny jest jednym z najczęściej wykorzystywanych w firmie, w dodatku takim, który ma być niezawodny. Zawsze ktoś z niego korzysta, więc jego funkcjonalność, wydajność i stabilność muszą być pod stałym nadzorem. Jakakolwiek nieprawidłowa praca jednego z jego elementów: poczty głosowej, interaktywnego menu głosowego, czy też przekierowywania numerów wewnętrznych, mogą decydować o zawarciu lub zerwaniu umowy bądź stosunków biznesowych. Z tego powodu decyzja o wdrożeniu nowego systemu IP PBX w żadnym razie nie może być podejmowana bez zastanowienia, a w szczególności bez przeanalizowania, jak bardzo przyda się przy dalszym rozwoju firmy.

Jak w przypadku każdego oprogramowania open source, zarówno Asterisk, jak i SipX, mogą być przetestowane przed zakupem. W dodatku są dostępne na różne sposoby, czy to w postaci pakietów dla serwera linuksowego, specjalizowanej dystrybucji Linuksa, czy też kodu źródłowego. Co ciekawe, Trixbox i AsteriskNOW są dostępne w postaci obrazów maszyny wirtualnej VMware, więc jeszcze łatwiej skorzystać z tych rozwiązań. SipX, chociaż nie posiada przygotowanej maszyny wirtualnej, może być przetestowany pod VMware w postaci dystrybucji Linuksa Live. Jest to najłatwiejszy sposób przekonania się, że opensource'owe rozwiązania VoIP działają tak jak powinny.

Już wkrótce powszechne stanie się założenie, że opensource'owe rozwiązania VoIP są godne zainteresowania, bo coraz więcej firm poszukuje dobrych rozwiązań nie tylko wśród komercyjnych produktów. Atrakcyjność redukcji kosztów oraz swobodnej modyfikacji rozwiązania sprawią, że w najbliższych latach coraz więcej firm zdecyduje się np. na Asteriska.


TOP 200