VoIP przynosi rewolucję

Coraz więcej rozmów telefonicznych prowadzonych przez biznes jest realizowana przez IP. Rola telefonii internetowej ma rosnąć w coraz szybszym tempie, tak w biznesie jak i w przypadku użytkowników końcowych - zapewnia raport IDATE.

W końcu 2003 roku tylko ok. 2,5% linii telefonicznych w firmach wykorzystywało protokół IP - ten odsetek odpowiada około 10 milionom linii telefonicznych VoIP. Tymczasem nowe dane dostarczone przez IDATE wskazują, że na koniec 2009 roku odsetek ten wzrośnie do 40% - czyli ok. 180 milionów. Oznacza to, że około jednej trzeciej linii analogowych i ISDN po prostu zniknie.

Wielki biznes lubi VoIP

Na początku 2004 roku w Japonii 23% wielkich firm używało VoIP (w USA od 25% do 30%). W Europie nasycenie wśród największych firm sięga 15% - 20%, na Starym Kontynencie najszybciej VoIP upowszechnia się w Skandynawii i w Wielkiej Brytanii. Główną zachętą do korzystania z VoIP są oszczędności - w większości przypadków oscylują one około 20%. To zarazem jest pułap pewnej psychologicznej granicy, którego przekroczenie, według różnych badań, warunkuje podejmowanie decyzji o inwestycjach technologicznych (nie tylko w odniesieniu do VoIP). Jednocześnie, VoIP ma pewne słabe strony, jak koszt początkowej inwestycji, zagadnienia bezpieczeństwa, trudność w skalkulowaniu ROI, czy potrzeba rekonfiguracji sieci wewnętrznych.

Zobacz również:

  • Nowe biuro NFON w Polsce

Rewolucja telefoniczna za progiem?

Według IDATE rozmowy będą stanowić ponad połowę całego ruchu po IP do 2010 roku. Tak szybką migrację można określić jedynie mianem rewolucji w telekomunikacji. Wiele telekomów ogłosiło już swoje plany migracji z tradycyjnych sieci TDM do sieci IP. Popycha je do tego możliwość posiadania jednej sieci do zarządzania, niższa cena routerów IP, niższe koszty utrzymania i administracji, zapotrzebowanie ze strony konsumentów na usługi konwergentne i perspektywy uruchamiania nowych usług.

Ale telekomy to nie jedyni gracze. Wraz z upowszechnieniem szerokiego pasma, w Azji, USA i Europie uruchomiono wielkie przedsięwzięcia VoIP kierowane do klientów końcowych. VoIP upowszechnia się poprzez telewizje kablowe, operatorów DSL, operatorów wirtualnych Skype czy Vonage, itd. Na początku 2004 roku w Japonii Yahoo!BB miał 3,6 mln subskrybentów usługi VoIP, w USA Vonage miał 115 tys., Skype podaje, że ma ok. 400 tys. użytkowników aktywnych. W obliczu tego błyskawicznie rosnącego rynku, swoje usługi i rozwiązania uruchamiają też tacy dostawcy jak AT&T, Verizon, Qwest czy France telecom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200