VoIP ostro w górę

Badania przeprowadzone przez firmę analityczną Point Topic wskazują, że w ciągu dziewięciu miesięcy globalna liczba użytkowników usług Voice over IP (VoIP) wzrosła ponad dwukrotnie.

Analitycy Point Topic szacują, że wraz z końcem I kwartału 2005 roku liczba użytkowników VoIP wyniosła ok. 11 mln. Tymczasem, jeszcze dziewięć miesięcy temu wartość ta określana była na poziomie ok. 5 mln osób. Co prawda część wyników badań jest zwykłym przybliżeniem (założono 10 proc. wzrost korzystających z VoIP w okresie IV kw. 2004 - I kw. 2005), ale sam rząd wielkości liczby użytkowników usług głosowych i tak daje pewien ogląd sytuacji. Istotny jest także fakt, że powyższe dane nie obejmują tzw. usług "software'owych" (takich jak Skype czy VoiceGlo).

VoIP ostro w górę

Wyniki badań przeprowadzonych przez Point Topic

Większość użytkowników usług typu VoIP spotkać można w Japonii. Ich liczba szacowana jest na 7,2 mln osób z całej puli 11 mln korzystających z nowych rozwiązań telekomunikacyjnych. Głównym dostawcą rozwiązań IP jest w tym regionie Yahoo Softbank, ze swą bogatą ofertą (zarówno pod względem merytorycznym, jak i cenowo-abonamentowym).

Zobacz również:

  • Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej

Drugim, ważnym ośrodkiem, w którym następuje dynamiczny rozwój sektora tanich usług głosowych jest Ameryka Północna (2,1 mln użytkowników). Vonage, jeden z większych dostawców rozwiązań IP w regionie zanotował przyrost liczby abonentów na poziomie 38 proc. w ciągu pierwszego kwartału 2005. Za przykładem USA podąża Kanada, w której główni operatorzy telekomunikacyjni (Shaw, Rogers i Cogeco) planują wdrożyć VoIP do końca tego roku.

W Europie największym rynkiem usług głosowych jest Francja (1,2 mln użytkowników), wspierana przez spółki Free, Neuf oraz France Telecom. Ekspansja VoIP zauważalna jest także w Norwegii, w której operator Telio zanotował wzrost liczby chętnych na tego typu usługi o 50 000 osób w ciągu pierwszego kwartału br.

Najtrudniejsza do oszacowania jest liczba korzystających z usług głosowych, zaimplementowanych w popularnych programach Skype czy VoiceGlo. Analitycy Point Topic zauważają, że duża część użytkowników nigdy nie rejestruje się na stronach producenta, a często korzysta z programu. Inni zaś rejestrują się, ale używają oprogramowania sporadycznie bądź wcale. Bazując na raportach producentów Skype i VoiceGlo, liczba "software'owych" użytkowników VoIP na koniec I kw. 2005 roku została oszacowana na 5,9 mln.

Komentuje Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego, IDC Central Europe

VoIP, czyli transmisja głosu przez protokół internetowy, jest technologia o pewnej i przesadzonej przyszłości. W tej chwili nie jest zbyt lukratywna, lecz w niedalekiej przyszłości stanie się bardzo dochodowa częścią rynku telekomunikacyjnego. Wielu operatorów już dziś migruje do technologii IP, np. Telecom Italia czy BT. British Telecom zainaugurował parę tygodni temu budowę 21CN, sieci typu NGN, opartej o protokół IP. Zdaniem IDC, w roku 2010 każdy liczący się operator będzie zmuszony świadczyć usługi w oparciu o protokół IP. Usługi VoIP, jako stosunkowo nowe

na rynku, początkowo są wspierane przez biznes. Tak właśnie się dzieje również w Polsce. Jednakże technologia VoIP daje tak wiele możliwości tworzenia usług, ze i klient indywidualny może już korzystać z jej dobrodziejstw. Wspomnieć należy tu telefonię PC czy tanie rozmowy oparte na sieci inteligentnej. Najwięksi dostawcy usług bazujących na VoIP w Europie: B2 w Szwecji, FastWeb we Wloszech, Free we Francji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200