VoIP ma głos

Technologia VoIP – traktowana z dystansem, jako niestabilna i podatna na zagrożenia – wreszcie znalazła swoje stałe miejsce na rynku. Nawet jeśli prognozy masowej migracji wszystkich użytkowników do rozwiązań Voice over IP były zbyt optymistyczne, to dzisiaj pytaniem nie jest już, czy ta technologia ma przyszłość – zastanawiać można się tylko nad tym, jaki będzie jej ostateczny kształt.

Usługi telefonii internetowej w Europie są najpopularniejsze we Francji (22 mln numerów), Niemiec (10 mln) i Holandii (4,5 mln). Polska z 4-procentowym nasyceniem jest, póki co, z tyłu stawki, zatem jest tu potencjał możliwej ekspansji. Mają na to wpływ konkurencyjne ceny połączeń, pakiety minut udostępniane w ramach abonamentu, a na rynku konsumenckim przede wszystkim przesunięcie ciężaru sprzedaży do sieci kablowych, które en masse wdrożyły głos do swojej oferty i oferują go jako usługi triple play (obok telewizji i dostępu do internetu). Kablówki razem z operatorami telefonii stacjonarnej posiadają blisko 75% rynku i 80% jego dochodów. Pozostali dostawcy oddający pole to operatorzy kart zdrapkowych i operatorzy wirtualni. W biznesie główni odbiorcy to już nie tylko hostowane wdrożenia w MŚP, ale też potężny rynek ok 250 outsourcingowych i ok. 1300 call center wewnętrznych (2012 w roku) od dawna używający VoIP jako technologii, obecnie skupiony na wyborze zaawansowanych rozwiązań oraz wdrożeniach w korporacjach. Te ostatnie uznały w końcu głos po IP za technologię na tyle dojrzałą, by mogła zapewnić wymagany poziom jakości usługi (QoS), przy korzyściach wynikających z jej ceny i funkcjonalności.

Dojrzała oferta – nie tylko niskie ceny

O rosnącym powodzeniu VoIP – co ilustruje kilkunastoprocentowy przyrost przychodów z rynku rocznie (w 2012 r. w roku dało nam trzecie miejsce w świecie za Estonią i Irlandią) – świadczy fakt, że przestał on być już postrzegany jako osobny rodzaj komunikacji. Telefon IP kojarzony był ze sprzętem działającym z jakością podobną do telefonu komórkowego z jedną kreską zasięgu. To, że te czasy należą do przeszłości należy zawdzięczać zwiększonej osiągalności łączy dostępowych o coraz większej przepustowości i stabilności (mniejszy jitter). Dodatkowo wpływ ma upgrade systemów, tak po stronie implementacji efektywniejszych kodeków kompresujących głos na czas jego transmisji (np. G.711.1, SIREN 7, G.722.2, G.729.1), jak i rozwoju urządzeń: telefonów oraz bramek. Optymalizacja platform Asterisk, Freeswitch (open source) i Broadsoft (dedykowane, klasy operatorskiej) idzie w kierunku maksymalnej utylizacji dostępnego połączenia. Wskutek wspomnianych zaszłości historycznych, w marketingu niektórych oferentów nie używa się określenia VoIP, kładąc w komunikacji nacisk na sprzedaż po prostu nowoczesnej telefonii, a informacje na temat wykorzystywanych technologii umieszcza się mimochodem w specyfikacji produktów.

Zobacz również:

  • Markowe oblicza phishingu

Zmiana dotyczy nie tylko postrzegania technologii (nie myśli się już o numeracji VoIP, jako o ulepszonym Skype), ale też ewolucji produktów i korzystania z oferowanych przez nie udogodnień. Konkurencyjna cena rozmów (szczególnie widoczna przy połączeniach zagranicznych i komórkowych) z numerów VoIP i możliwość swobodnego przenoszenia telefonu między lokalizacjami, będące dwa, trzy lata temu czynnikami decydującymi o zakupie, ustępują nowym oczekiwaniom. Są nimi zaawansowane funkcjonalności czy możliwość pełnego wsparcia już posiadanego, starszego sprzętu. Swoją pozycję w obszarze biznesu każdej wielkości ugruntowały wirtualne centrale IP PBX, oferowane teraz przez większość operatorów , a także rozwiązania SIP Trunk.

IP PBX to usługa skierowana do co najmniej kilkuosobowych firm, która na zasadach usługi abonamentowej daje dostęp do funkcji centralowych, takich jak np. zarządzanie numeracją, tworzenie grup zbiorczych, hierarchizację odbierania połączeń przychodzących itp. Może to służyć za sztandarowy przykład zalet outsourcingu: brak inwestycji, brak obciążeń serwisowo-utrzymaniowych, proste przewidywanie kosztów i ścieżka wyjścia bez obciążenia w postaci inwestycji w sprzęt.

VoIP ma głos

zintegrowana komunikacja IP PABX - trafiona odpowiedź na wyzwania ekonomiczne i zarządzania wydajnością... o ile działa Internet.

Do administratorów / dyrektorów technicznych, którzy mają już w swej serwerowni centralę PTSN, chcą nadal z niej korzystać, a równocześnie pragną mieć oszczędności, jakie daje IP, kierowany jest SIP Trunk. Usługa ta polega na przechwytywaniu całości ruchu wychodzącego z centrali analogowej, konwersji do sygnału IP na serwerach operatora i przekierowaniu do sieci jako pakietów. Połączenia w drugą stronę działają analogicznie, rozmowy przychodzące na numerację IP „spadają” najpierw do systemu operatora, przekierowane są do trunki, skąd poprzez centralę na stacjonarne aparaty telefoniczne. Usługa standardowo oferowana jest w postaci predefiniowanych wiązek kanałów odpowiadających liczbie równoczesnych połączeń.

VoIP jest dzieckiem internetu i jest z nim nierozerwalnie związany, podobnie jak jego użytkownicy. Umiejętność szybkiego znajdywania jak najlepszych ofert jest oczywista, a to z kolei wymusza niskie ceny i zażartą konkurencję dostawców na tym rynku. Rynek VoIP okrzepł i ceny połączeń ustabilizowały się na poziomie ok. 5–7 gr/min na numery stacjonarne w Polsce ok. 22 gr na komórki, od 12 gr za połączenia zagraniczne, wszystko przy rozliczaniu sekundowym i darmowych rozmowach wewnątrz danej sieci. Naturalnie są dostawcy, którzy kształtują cenniki tak, by widoczna była przewaga w określonej grupie lub wygrywają obniżeniem abonamentu, ale opłaty za połączenie osiągnęły już poziom, który utrzyma się w najbliższych latach. W przyszłości przewaga konkurencyjna uzyskiwana będzie raczej poprzez odpowiednie bundlowanie funkcjonalności niż bezpośrednią wojnę cenową, a konkurencja dostawców bazować będzie w większym stopniu na innowacjach i lepszych produktach warstwy nakładanej na samą transmisję głosu, jak np. telekonferencje, nagrywanie rozmów, fax2mail, mail2fax czy połączenia na numery skrócone (0800).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200